Sæt dit præg på sejlsportens udvikling

Vil du være med til at udvikle dansk sejlsport og foreningsliv? Så er en bestyrelsespost i Dansk Sejlunion noget for dig, skriver Anne Skovbølling.

Senest ajourført d. 16. december 2020

Er du nysgerrigt anlagt med masser af gå-på-mod og lyst til at dele dine holdninger med andre, så har vi brug for dig i Dansk Sejlunions bestyrelse.

Jeg, Anne (24 år), trådte ud af bestyrelsen i marts sidste år.

Da jeg for fem år siden stillede op, vidste jeg ikke særligt meget om bestyrelsesarbejdet i DS. Derfor vil jeg prøve at give dig et indblik i, hvad du kan forvente.

At sidde med i en klubbestyrelse er nemlig noget meget andet end bestyrelsesarbejdet i DS. Dansk Sejlunion drives som en virksomhed. I klubbestyrelsen er der meget ’hands on’, og du er ofte med til at løse praktiske opgaver i klubben. I DS foregår arbejdet mere strategisk og med et helikopterperspektiv på sejlsportens udvikling i hele landet. Det er sjovt og udfordrende at deltage i arbejdet, og der er heldigvis altid plads til mange spørgsmål.

Faktisk har jeg oplevet, at de spørgsmål, jeg selv tror er ’’dumme’’, ofte er dem, der tydeliggør dilemmaer eller bringer nye perspektiver på opgaver eller udfordringer.

Anne Skovbølling, tidligere bestyrelsesmedlem i Dansk Sejlunion

Jeg har været rigtig glad for min tid i bestyrelsen. Det er fedt at få lov at være med til at sætte rammen for sejlsport i fremtiden.

Der er brug for alle
Den bedste bestyrelse er en bred bestyrelse. DS repræsenterer alle sejlere i Danmark, og derfor er det vigtigt, at bestyrelsesmedlemmerne har forskellige kompetencer og interesser. Vi skal derfor bruge unge, ældre, tursejlere, konkurrencesejlere, repræsentanter for små klubber, store klubber osv. Det er vigtigt, at alle dele af sejlerdanmark er repræsenteret, og derfor har vi brug for dig!

En bestyrelse kun med kloge hoveder, som fx har styr på økonomi eller strategi, er ikke den bedste bestyrelse. Det er også vigtigt, at medlemmerne i Dansk Sejlunions bestyrelse kan bidrage med mange forskellige vinkler på unionens arbejde og kommunikation med klubberne m.v.

Valgskema og mere info

Hvis du har lyst til at stille op til valget, skal du udfylde valgskemaet her.

Vil du gerne vide mere, kan du kontakte:

Line Markert, formand for Dansk Sejlunion, tlf: 5234 4251 eller formand@sejlsport.dk.

I bestyrelsen deler vi de forskellige områder af sejlerdanmark ud mellem os, så vi er kontaktperson for et udvalg, fx bæredygtighedsudvalget eller kapsejladsledergruppen. Områderne bliver delt ud efter, hvad man har interesse for.

Et typisk bestyrelsesmøde starter kl 15:00 et sted midt i landet eller i Idrættens Hus i Brøndby. Inden mødet får vi tilsendt forskellige bilag, fx en beretning fra ledelsen om, hvad der er sket af væsentlige tiltag i DS siden sidst. Her får vi også en status på økonomien. Hvis jeg som bestyrelsesmedlem har nyt fra mit ansvarsområde, er det her, jeg kan give resten af bestyrelsen en opdatering på dette område.

Dernæst behandler vi forskellige emner. Nogle gange er det emner, som vi bliver orienteret om, og andre gange er det emner, hvor vi som bestyrelse skal træffe en beslutning. Det kunne fx være optagelse af en ny klub, hvilken fokus områder vi skal have med i strategien, så sekretariatet ved, hvilken retning de skal arbejde i.

Mødet slutter som oftest kl 20:00.

Der er ca. bestyrelsesmøde en gang hver 1,5 måned.

.
Rul til toppen