De kongelige sejlere er et stærkt aktiv for dansk sejlsport

Den kongelige familie har bidraget til aktivt til sejlsporten med talentfulde sejlere, herunder H.M. Kong Christian X, H.K.H. Prins Henrik og H.M. Kong Frederik X. Få styr på historien her.

Senest ajourført d. 14. januar 2024

Indhold

    Ekspandér

    Artiklen er første gang bragt i Dansk Sejlunions Jubilæumsbog fra 2013

    H.M. Kong Christian X

    Den kongelige families interesse for sejlsport startede dog allerede med H.M. Kong Christian X, der som ung Kronprins fik sin første sejlbåd i 1897. Det var en spidsgattet og klinkbygget kragejolle med bovspryd og to master. Båden hed ”Emma” og havde hjemhavn i Taarbæk.

    Der er kapsejlads på Øresund og kongeparret følger sejladserne fra land. Dronning Alexandrine og Kong Christian X får sig en snak om kapsejladserne. Årstallet er ca. 1912. De var begge trænede kapsejlere.

    Det var en beskeden halvdæksbåd uden ruf eller bekvemmeligheder, men den blev flittigt benyttet af kronprinsen, hans forlovede H.K.H. Prinsesse Alexandrine og deres venner fra borgerskabet.

    I virkeligheden var Prinsesse Alexandrine en mere erfaren sejler end sin Kronprins. Hun havde sejlet fra barnsben med sine forældre, Storhertug Friedrich Franz III og Storfyrstinde Anastasia Mikhailovna Romanova. Det var dog i noget større fartøjer.

    Året efter i 1898 blev Kronprinsparret gift i Cannes, hvor parret havde mødt hinanden, og ”Emma” blev udskiftet med den noget større og meget solide kutter ”Princess” fra Chr. N. Lautrups værft i København, der fik navnet ”Rita” ved overtagelsen. Det var en båd med smukke linjer, og var tydeligt inspireret af den amerikanske yachtkonstruktør Nathanael Herrshoffs berømte ”Gloriana”, der havde moderne kutterrig.

    ”Rita” blev benyttet af de nygifte til tursejlads og weekendture. Først på Øresund og senere på Århus-bugten, da deres bryllupsgave, Marselisborg Slot, stod færdigt fire år senere. Kronprins Christian lagde for alvor grunden til sin sejlererfaring med ”Rita” og tog f.eks. sætteskippereksamen i 1905.

    Især Kronprinsessen kunne lide at sejle ”Rita” hårdt og en blæsende dag på Øresund knækkede masten, mens hun stod ved roret. Kronprinsens bror Prins Carl var også bidt af sejlsport og tog interessen med sig, da han flyttede til Norge og blev kronet som Kong Håkon d. 7.

    I 1982 blev ”Rita” sidst på sæsonen udskiftet med den lidt større 10 sejlmeter ”Pingvin II”, der blev omdøbt til ”Rita II”. Det var samme år Christian X blev kronet som konge.

    Hidtil havde Kong Christian X og Dronning Alexandrine sejlet tursejlads med ”Rita”. Det ændrede sig dog under en privat match mellem kongen og KDYs daværende formand, Baron Otto Reedtz-Tott. Her styrede Christian X ”Vanity”, der var ejet af Lensbaron K.T.T. Reedtz-Tott, og vandt matchen. Duellen foregik under Øresundsugen, der eksisterede som en af dansk sejlsports største begivenheder helt frem til slutningen af tresserne.

    I de følgende mange år var Christian X en ivrig kapsejler. I begyndelsen mest som inviteret rorsmand på andres både, som f.eks. 6mR- og 7 mR-både. Først i 1916 deltog Kongen i en distancekapsejlads fra Helsingør til Hundested med sin egen ”Rita II”. Sejladsen var arrangeret af KDY, der havde 50 års jubilæum.

    De følgende mange år var Christian X en flittig deltager ved danske kapsejladser, og der fulgte en række ”Rita” både i kølvandet på de første. Heraf flere 10 mR både. De var konstrueret af bl.a. Dragens fader, Johan Anker, og Baron E. Wedell-Wedelsborg. Den sidste var ”Rita IV”.

    Kong Christian X deltog dog også i mange kapsejladser i Cannes, hvor han og Dronning Alexandrine havde mødt hinanden, og hvor han blev udnævnt til Æresborger i 1931. Her var han med succes rorsmand en række danskejede 6 mR.

    Cannoise Regatta Society skabte i 1929 den berømte Regatté Royale til ære for Christian X. Det er stadig en attraktiv sejlads for klassiske både, hvor der nu også er Drager i feltet.

    Kong Christian X ombord på sin sejlbåd Rita, der havde fast plads i Svanemøllehavnen. Årstallet er ca. 1910.

    H.M. Kong Frederik IX

    Kong Christian X’s sønner delte ikke faderens interesse for at sejle med sejl. Kong Frederik IX tog som kronprins sin militære uddannelse i flåden og var mere bidt af hurtige motorbåde. Han havde i sin ungdom en lille speedbåd, som han sejlede Esrum Sø tynd med.

    Kongen var tillige en ivrig roer.

    H.K.H. Prins Henrik

    Interessen for sejlsporten blev dog vakt igen i kongefamilien, da H.K.H. Kronprinsesse Margrethe giftede sig med Prins Henrik i 1967. Kronprinseparret fik en fin ny blanklakeret Knarr fra Børresens Bådebyggeri i bryllupsgave fra Kongelig Dansk Yachtklub.

    Najade på kryds, så er det op at hænge på dækket, så Dragen opnår bedste hældning og maksimum fart.

    Foto: Per Heegaard

    Kronprinsesse Margrethe var med ude at sejle nogle ture i deres nye D 57 ”Triton”, men det var Prins Henrik, der blev bidt af sejlsporten. Ganske som Christian X sejlede Prins Henrik både på Øresund og på Aarhusbugten fra Marselisborg og lærte at sejle på disse ture.

    Prinsens faste gaster var den erfarne sejler, civilingeniør og præst Peter Parkov, der var ungdomsven med kronprinsesse Margrethe, samt den tidligere dan- marksmester i Folkebåd, frugthandler Børge Malm.

    I lighed med Kong Christian X, blev Prins Henrik også begejstret for at sejle kapsejlads og vandt i 1971 stolt sin første kapsejlads. Året efter kom journalist Jacob Johannesen om bord, hvor han erstattede Peter Parkov som gast. Det blev til et tæt og langt venskab, hvor de sejlede sammen i over 35 år. Prins Henrik var i høj grad med til at give Knarr-klassen ny vitalitet og var en trofast deltager i kapsejladserne i ”Triton”. Han klarede sig overraskende flot i klassen med mange rutinerede sejlere, og deltog f.eks. ved IKC, International Knarr Championship, der var uofficielt VM for Knarr.

    Prins Henriks største fortjeneste i dansk sejlsport har dog været hans store engagement i den danske Drage-klasse, som han var med til at genstarte på et møde for daværende og kommende Drage-sejlere, som Prins Henrik var vært for på Fredensborg. Her var det en gulerod, at der blev sejlet Gold Cup året efter i Skovshoved, hvor en af klassens nye sejlere, den dobbelte OL-guldvinder Valdemar Bandolowski, vandt trofæet.

    Royalt besøg i lystbådehavnen i Skovshoved Havn i 1967: Margrethe og Henrik skal på sejltur, og havnefoged Hjalmar Houborg er galant og giver Margrethe en hjælpende hånd ombord.

    Prins Henrik købte selv en Drage fra den dobbelte OL-guldrorsmand i Soling Poul Richard Høj Jensens engelske værft Petticrow. Det skete med støtte fra SAS. Prinsens entre i klassen skabte igen stor opmærksomhed om Dragen, hvor danske sejlere som Aage Birch, Ole Berntsen, Axel Holm og Henning Jensen har vundet et utal af medaljer ved OL, VM og Gold Cup.

    Også i Drage-klassen viste Prins Henrik et stort talent som rorsmand og vandt f.eks. bronze ved EM i Drage i 1987 sammen med Poul Richard Høj Jensen og Jacob Johannesen. Poul Richard Høj Jensen var i flere år sejladsmæssig mentor for prinsen.

    Prins Henrik genopfriskede tidligt i sin Drage-karriere Christian X’s deltagelse i Regatté Royale i Cannes, ved at tage initiativet til at klassen fik sit eget felt ved stævnet, der ellers er for de større klassiske både.

    Sammen med Drage-sejleren fra Hong Kong, Lowell Chang, fik Prins Henrik i 1988 ideen til en nationsturnering i Drage. Den fik navnet Prince Henrik Silver Trophy og Harboe Bryggeriet udsatte trofæet til sejladsen, der stadig består i bedste velgående.

    I begyndelsen af 2013 deltog Prins Henrik som 78-årig selv i Prince Henrik Silver Trophy i Hong Kong, hvor han styrede i to sejladser på finaledagen og var med til at sikre Danmark og KDY en fornem andenplads.

    Prins Henrik har haft i alt otte Drager. Den sidste er ”White Lady”, som Ole Berentsen, Hellerup, vandt guld til Danmark med i Tokyo i 1964. Den var renoveret og i finsk eje, da Prins Henrik købte klenodiet tilbage til Danmark i 2006, efter 37 års sejlads i udlandet.

    Kronprins Frederik sejlede i 2012 NM i Sverige med ”White Lady”, hvor han fik en samlet 9. plads, hvor han slog flere danske topsejlere og vandt en sejlads.

    Prins Henrik var ærespræsident for KDY og æresformand for Aarhus Sejlklub.

    Prins Henrik havde en afgørende rolle i forbindelse med at genskabe Drage-klassen i Danmark.

    H.M. Kong Frederik X

    H.M. Kong Frederik X's velkendte begejstring for sejlsport kom mere tøvende end sin fars og oldefars. Han og Prins Joakim fik som 9-10 årige Optimistjoller, der lå ved Skipperhuset i Fredensborg ved Esrum Sø, hvor deres farfar havde sin speedbåd. Senere fik de også en Flipper-jolle.

    Kong Frederik udtalte senere, at han og Joakim blev lidt bange for vinden og for at sejle. Især en kæntring med Optimistjollen gjorde kongen usikker på sejlerlivet, og ture med Prins Henrik i Knarr hjalp ikke.

    Usikkerheden var dog ikke større, end at Kong Frederik senere begyndte at sejle Yngling hos Jørgen Ring i KDY med en klassekammerat. Her voksede interessen for at sejle og senere købte han en Hobie Cat 16.

    Kong Frederik begyndte at sejlede i faderens Drage, når han ikke selv kunne deltage, og ved EM i Drage i 1992 i Marstrand begyndte han, efter eget udsagn, for alvor at få fornemmelse for kapsejlads.
    Han deltog i DM i Hornbæk i 1996, og året efter sejlede han mod sin far ved stævner i Hong Kong og Japan.

    Det gav for alvor blod på tanden, og i 2001 fik han sin egen nye Drage ”Nanoq”, der var nr. 1000 fra Børresens Bådebyggeri. Få dage efter søsætningen deltog han sammen med Lars Hendriksen og Kasper Harsberg med rimelig succes i VM i Hornbæk, hvor båden blev døbt på stævnets første dag. Resultatet blev en 24. plads i det skarpe felt. Daværende landstræner Theis Palm kom kort efter om bord og har siden sejlet med ombord.

    – Min tid med sejlsport har givet mig mange gode minder, og jeg sætter stor pris på den ligefremme stemning blandt sejlere både under og efter konkurrencerne.

    H.M. Kong Frederik X

    To år senere blev det til en flot fjerdeplads ved EM i Drage i Irland og i 2005 en anden plads til Gold Cup. Hans til dato bedste plads ved et internationalt stævne. Samme år prøvede Kong Frederik at sejle Farr 40 for første gang, og han blev fascineret af den vilde og udfordrende kølbåd, der mindede mere om en jolle end en Drage. Han købte en Farr 40 og boostede den spirende klasse i Danmark. På klassens internationale ejermøde i 2005, fik han endda VM til Danmark i 2007.

    KDY afholdt et flot VM, og den daværende kronprins afsluttede stævnet på fornem vis med at vinde sidste sejlads og blive samlet nr. 6. Årets efter blev han nr. 4 ved VM i Miami.

    Kong Frederik sejler fortsat Drage og blev nr. 4 ved DM i Hornbæk i 2011 med ”Nanoq”.

    Kong Frederik X viste hurtigt talent i Drage-klassen. I 2003 blev det til en flot fjerdeplads ved EM i Drage i Irland, og i 2005 en andenplads til Gold Cup i Sverige.ti

    Rul til toppen