Generelt om kommunikation

En samling gode råd om kommunikation over VHF-radio på kapsejladsbanen.

Senest ajourført d. 1. februar 2024

Gode råd ved kommunikation over VHF-radio

Tænk - tast - tal

Hver gang du bruger en VHF-radio, blokerer du for anden kommunikation på samme kanal. Derfor er det vigtigt, at du tænker din melding igennem, før du begynder at trykke på sender-knappen. Tal tydeligt, langsomt og hold din melding klar og præcis.

Brug gerne den fælles terminologi, og de enheder, som I har aftalt på banen. Det kan fx være, at alle meldinger om vind kommer i m/s i stedet for knob.

Tal skal ofte gentages med andre ord. Ethundredefemogtyve meldes igen som et - to - fem.

Åben kanal

For det meste er jeres VHF-kanal åben for alle. Du skal derfor forvente at forældre, trænere og andre nær kapsejladsområdet vil kunne høre jeres kommunikation. Derfor er det ikke god stil at sende kritik, upassende kommentarer samt kommentarer, der kan indikere en interessekonflikt i forhold til sejlerne, over radioen.

Hvornår må man melde ind til banelederen?

I startsituationer er der brug for, at kanalen er fri til at kommunikere omkring starten. Derfor bør du ikke melde ind til banelederen indenfor de sidste 5 minutter før starten, hvis det ikke er meget vigtigt. Banelederen kan dog spørge om vindpejlinger m.m. under starten, hvis der er tvivl om vindspring.

Ved måltagning har måltagningsbåden ofte ikke overskud til at kommunikere over radioen.

Derudover bør du ikke afbryde med andre meldinger, hvis der er en samtale i gang mellem dommerbåden/startbåden og en anden mærkebåd.

Rul til toppen