Mærkebåde

Opgaverne ombord på mærkebådene.

Foto: Mogens Hansen
Senest ajourført d. 1. februar 2024

Roller på mærkebåd

Normalt vil man være to om bord på en mærkebåd - en fører og en hjælper. Man kan sagtens bytte roller undervejs og hjælpe hinanden med de forskellige opgaver. Her er den mest almindelige ansvarsfordeling mellem de to personer.

Føreren

På en mærkebåd skal føreren ofte have licens til at sejle en speedbåd. Hvis det er situationen, kan båden kun sejles af personer, der har medbragt sit bevis.

Båden skal sejles sikkert og uden forstyrrelser for kapsejladsen. Husk at fortælle hjælperen, når du accelererer eller stopper, så hjælperen kan holde fast i båden.

Føreren kan ofte også stå for vindmålingerne og indmeldingen af disse til banelederen.

Ved signalering af baneændring eller signalering med signalflagene R/O, vil det ofte være føreren, som står for lydsignalet, hvis hjælperen skal holde signalflaget ude.

Hjælper

Selvom det er føreren, der sejler båden, skal alle om bord være med til at sikre, at sejladsen er sikker og ikke forstyrrer kapsejladserne. En hjælper er tit bedre til at se, om hækbølgen går ind på banen, eller om der er nogle både på vej bagfra.

Det er ofte hjælperen, som står for håndteringen af mærkerne, når de skal lægges, flyttes eller tages om bord.

Ved signalering med signalflag er det tit hjælperen, som er ansvarlig for det.

Fif til startlinjebåd

Justering af linjen

Når du har startlinjeflaget om bord, er det vigtigt at sørge for, at der er medbragt rigeligt med ankerline.

Når du skal lægge startlinjen, sejler du ind på banesiden og kaster ankeret. Derfra kan du slække ud på ankerlinen, indtil du er i position. Hvis der kommer vindspring, eller banelederen ønsker at ændre på vinklen af linjen, kan du enten slække mere ud eller hive lidt ind.

Lille bøje på ankertovet

Det kan være meget behjælpeligt at sætte en lille bøje, også kendt som et "jordbær", på ankertovet. Det gør at:

  • man hurtigt kan gøre sig fri, hvis banelederen har brug for, at man hjælper med en akut opgave (en gate skal rettes, en kapsejlende båd skal have assistance osv.)
  • man bliver mindre træt af at slæbe ankeret op og ned
  • man har mere tendens til at slukke motoren, og derved undgå støj, spare omkostninger for arrangøren og skåne miljøet, fordi det er nemt at ligge for anker
  • man risikerer ikke at miste ankeret

Vurdering af tyvstart

Sørg for, at du kigger ned langs linjen fra det ene flag til det andet. Hvis du bare har en lille forkert vinkel, kan det være svært at vurdere, om en båd var lige lidt over.

Melding af tyvstarter til baneleder

Lige efter starten melder du dine observationer ind til banelederen over radioen. Du skal straks melde ind, hvor mange du har observeret over linjen, og hvor mange af dem du kan identificere.

Meldinger kunne være: 

  • “1 ud af 3” : 3 var over linjen og 1 er identificeret
  • “4 ud af over 10”: Over 10 både har over linjen, men kun 4 er identificeret
  • “5 ud af 5”: 5 både identificeret over linjen
  • “Ren linje”: Ingen over linjen

Meldingen skal banelederen bruge til at finde ud af om, der skal signaleres individuel tilbagekaldelse eller generel tilbagekaldelse.

Fif til gatebåd

Rette gaten til

Når du lægger en gate, skal den helst have en afstand mellem mærkerne på 7 bådlængder af den største båd, der deltager. Gaten skal ligge vinkelret på vinden, så bådene lige så godt kan vælge det ene mærke frem for det andet.

Du kan finjustere gatens orientering ved at trække mærket langsomt ned (med vinden), således at ankertovet er strakt i samme retning, som det vil være, når man har sluppet mærket. På den måde vil mærket ikke flytte sig ret meget, når man slipper det. Især gaten er følsom overfor små fejl i placeringen, da den er så smal. Du behøver ikke at tage ankeret på mærket helt op. Træk i ankertovet, til ankeret slipper bunden, og slip det igen på den nye position.

Fif til topmærkebåd

Find din position

Når topmærket skal lægges for første gang, kan du med fordel bruge følgende metode:

  • Sejl til midten af startlinjen og tag en position på GPS’en
  • Aftal længde på banen og vindretningen med banelederen
  • Pejl vindretningen på kompasset og find et punkt, du kan sejle efter
  • Sejl mod punktet, indtil banens længde er korrekt
  • Stop båden og pejl dommerbåden
  • Når du er i den ønskede position, skal du melde ind til banelederen, at du er i position, og spørge om du må droppe mærket der
Rul til toppen