O og R
Signalering omkring fri pump eller begrænsning af det.
I kapsejladsreglerne er der nogle restriktioner på, hvordan man må drive sin båd fremad (regel 42). Når der står i sejladsbestemmelserne, at tillæg P gælder for nogle af jollerne, betyder det, at protestkomiteens dommere er på vandet og kan dømme overtrædelse af regel 42 direkte.
Visse jolleklasser kan dog tillade, at der pumpes med sejlet m.m., hvis vinden er stærk nok. Det fremgår af deres klasseregler. I Danmark er det primært Zoom8, Europa, 29er, 49er og Finn-jolle, hvor banelederen kan give tilladelse til "fri pump". Hvis vinden er stabilt over et vis niveau, kan man signalere med signalflag O (O for "Open"), hvilket betyder, at nu må jollerne pumpe med deres sejl. Hvis vinden kommer under niveauet, kan man signalere med signalflag R (R for "Restricted"), hvilket betyder, at nu skal jollerne overholde alle restriktionerne i regel 42.
Signalflagene kan vises ved starten af sejladsen, men hvis vindstyrken ændrer sig under sejladserne, kan man blive nødt til at signalere en ændring ude på banen. Det er banelederen, som beslutter, om der skal signaleres.
Signalflag O sættes, hvis vinden stiger, og der skal tilladelses "fri pump"
Signalflag R sættes, hvis vinden falder, og der skal laves restriktioner.
Du skal gives gentagende lydsignaler, når du viser signalflaget O eller R med enten fløjte eller horn. Lydsignalet skal gives fra før første kapsejlende båd kommer til mærket, hvor der signaleres, til den sidste kapsejlende båd har været forbi. Du kan evt. holde en lille pause med lydsignalet, hvis der er langt mellem nogle af bådene.
Når der signales ved en gate, skal mærkebåden placeres, så den kan ses ved runding af begge mærker. Det gøres nemmest ved at ligge nedenfor gaten mellem gatemærkerne. Det er vigtigt, at flaget og eventuelle andre signaler holdes, så de kan ses nemt fra begge mærker.
Når der signales ved et topmærke, skal mærkebåden placeres, så den kan ses under rundingen af mærket. For ikke at ligge i vejen for de kapsejlende både, kan båden ligge ovenfor topmærket, men i en afstand, så indtil flere både kan runde mærket samtidig.