Hvem er vi
806eren er en udbredt one-design 26 fods kølbåd. Klassen er mest aktiv i Danmark og Tyskland, men også i Sverige findes der flere aktive både.
Hvor er vi aktive
Der er lokale felter til aftenkapsejladser i Vallensbæk, på Thurø og flere steder i Sønderjylland, Nordjylland og på Øresund. Derudover er 806 repræsenteret ved større og mindre lokale kapsejladser rundt om i Danmark.
Målgrupper
806 henvender sig til både tursejlere og kapsejlere. Båden appellerer bl.a. til unge mennesker og folk, der vil i gang med at sejle. En 806er kan let håndteres af en besætning på 2 personer i al slags vejr, og mange single-hand sejlere er også meget begejstrede for båden og dens sejlegenskaber.
Endvidere bruger flere sejlklubber båden til skolebåd, hvilket den er velegnet til pga. gode sejlegenskaber. Monteret med rullegenua eller rullefok er bjærgning og sætning af sejl yderst trygt og sikkert.
Om 806
Int. 806 blev i mange år bygget af OL Boats i Ringsted. Den er konstrueret af Pelle Petterson fra Sverige i 1974. I dag har Ott Yacht i Tyskland overtaget produktionen. Derved er der stadig mulighed for at købe en helt ny båd. Der er dog stadig mange rigtig gode både på brugtbådsmarkedet. Og med lidt knofedt eller evt. maling, kan en 40 år gammel båd komme til at se ud som ny. Selve grundkonstruktionen er bundsolid.
Som kapsejladsbåd er 806eren let at håndtere, og kan performe til gode resultater. Kapsejlads i 806 kræver en 3-personers besætning. Båden performer godt i alle vindstyrker. I let luft under 5 m/sek. er båden særligt hurtig i forhold til mange andre bådtyper. I mellemluft er båden let at håndtere og at trimme til maksimal fart. I hård vind bjærger man genuaen og sætter fokken – og man har en god båd til hårdt vej, som giver eksempelvis H-båd og Express kamp til stregen.
I dag kan man købe en 806er til en billig pris. Prisen ligger fra en nypris på ca. 450.000 kr. og helt ned til 30.000 kr. Den mest almindelige pris for en brugt 806er ligger mellem 70.000 og 100.000 kr. På en billig båd skal der naturligvis ofres lidt for at få den shinet op. Men selve fundamentet er næsten altid i orden, idet konstruktionen er solid.
806eren er meget velegnet til både tur- og kapsejlads. Desuden er båden let at traile. På en alu-trailer kan den køreklare vægt komme ned under 2000 kg.