Kom godt i gang med kapsejlads

Læns, bundmærkerunding og målgang

Få styr på teknikken, der får dig sikkert ned af lænsebenet, igennem bundmærkerundingen og over mållinjen.

Af: Peter Wolsing - senest ajourført d. 27. januar 2022

Læns

Efter at have fået sat og trimmet sejlene til lænsebenet er det vigtigt hurtigt at få styr på, hvor bundmærket befinder sig – således at du ikke sejler skævt eller for langt. Ellers er det vigtigt på læns at kigge bagud. Af 3 primære grunde:

  • Hvor er vindtrykket størst
  • Fri vind i forhold til konkurrenterne
  • Manøvrefrihed ift. konkurrenterne

Igen her kan de tre fokusområder bruges.

På båden

  • Fart
  • Trim (rummere/skrallere)
  • Være klar til evt. bomning
  • Være klar til at hejse/rulle forsejl ud i god tid på bundmærket
  • Være klar til at justere fald, udhal m.m. til opkrydset

Den lokale bane

  • Fri vind (kig bagud)
  • Placering ift. andre både
  • Styr på 'bommedysten'

Banen fremme

  • Hvor vil vi hen (fordel)
  • Hvor er bundmærket
  • Hvis gate – hvilket mærke skal du vælge – fordel?

Tips til lænsebenet

Du kan med fordel notere dig hvilket gatemærke, der ligger tættest mod topmærket, når du passerer dem på opkrydset.

Husk også, at trim optimalt på rum og skrald vind på lænsebenet.

Den skærende kurs kan være hurtigste vej til bundmærket – VMG.

Sørg for at styre/bomme fri af vindskyggen fra den bagvedliggende båd – peg windexen.

Bundmærkerunding

En bundmærkerunding kan både være til et fast mærke eller en gate, hvor du kan vælge, hvilket mærke du vil runde – blot du passerer gennem de to gatemærker.

Specielt ved bundmærkerunding er det vigtigt at have fokus på, hvordan du kommer 'ud af rundingen'.

Målet vil selvfølgelig altid være at komme først og have ret til plads – til og fra mærket. Men kan du ikke det, er det vigtigt at vurdere, hvordan du kommer bedst ud af det 'kaos', der ofte er ved bundmærket. Nogle gange kan det betale sig at holde lidt igen for at få plads til den optimale runding, så du kommer ud på en høj krydskurs tæt på mærket.

Lad os kigge på de tre fokusområder.

 

På båden

  • Komme 'smidigt' rundt om mærket med maks. fart hele vejen
  • Indstillet fald, skøder, stag til kryds
  • Have gjort klar til at kunne stagvende

Den lokale bane

  • Komme ud af mærkerundingen tæt på mærket på høj krydskurs – højere end de andre både
  • Være klar til evt. at slå sig fri af turbulent vind fra andre både
  • Placere sig, så du har mulighed for at vende, hvis det er fordelagtigt
  • Skal vi forsvare os over for specielle konkurrenter

 

Banen fremme

  • Hvad lærte vi om banen på første opkryds

Sørg for at tage en tilstrækkeligt stor bue, så I får inderbanen efter rundingen.

Kom hellere 'klogt' ud af mærkerundingen – og lad de andre slås.

Slå et lille slag ud for at få kontrol over bådene bagved.

Hvis du ligger i dårlig luft, skal du hurtigt søge ud i fri vind.

Målgang

Hvor er mållinjen, og hvordan er den markeret?

Det kan virke simpelt, men der er eksempler på både, der troede, de sejlede en sikker førsteplads hjem, men som fik passeret en 'forkert' mållinje.

Derfor: Læs sejladsbestemmelserne grundigt!

Ud over de fordele vind, strøm og bølger kan give for at komme først over mållinjen, er her nogle gode råd:

  • Find ud af, om mållinjen er skæv – hvor er fordelen
  • Sejl den korteste vej til linjen
  • Forsøg at lade sidste ben være på styrbord

Finish

Efter målgang er det tid til et high-five, specielt hvis det er gået godt. Hvis ikke – er det tid til positiv evaluering – så du klarer dig bedre næste gang.

Held og lykke med din næste kapsejlads!

Rul til toppen

Læs mere om at sejle kapsejlads

Kom godt i gang med kapsejlads

Starten

Kom godt i gang med kapsejlads

Første opkryds og topmærkerunding

Kom godt i gang med kapsejlads

Lidt gode råd

Kom godt i gang med kapsejlads

Forberedelser inden start