Andre signaler
Gennemgang af andre relevante signaler og flag på vandet.
Klasseflaget er et fælles flag for de både, der sejler starter og sejler sammen. Når fx europajoller og zoom8-joller sejler på samme bane, kan man signalere til det enkelte felt uden at påvirke den anden. Hvis man vil opgive en sejlads med zoom8-jollerne, kan man vise N-flaget sammen med klasseflaget for zoom8. Derved gælder det kun for zoom8-jollerne.
Klasseflag kan både være et flag med bådetypens sejllogo eller et andet flag, som er beskrevet i sejladsbestemmelserne.
Efter startsignalet kan banelederen vælge at opgive sejladsen. Det kan fx være på grund af store vindspring, farligt vejr eller en fejl fra kapsejladsledelsen.
Når man opgiver en sejlads, får den næste sejlads samme nummer. Så hvis man opgiver sejlads nr. 4, bliver næste start sejlads nr. 4.
Opgivelse kan vises på tre forskellige måder:
Det er banelederen, som bestemmer, hvad der skal signaleres.
Der skal angives tre lydsignaler, når signalflaget/-flagene vises. Når signalflaget N tages ned, bør det ske sammen med et lydsignal. Som mærkebåd gør man det ikke. Lydsignalet gives udelukkende fra dommerbåden.
Når det signaleres, at sejladsen opgives, kan man med fordel blive ved det næste mærke, bådene skal runde og vise signalet dér. Hvis bådene ikke er tæt på mærket, kan man sejle ned gennem feltet og vise flaget. Det er en god idé at koordinere det med banelederen.
Før startsignalet kan banelederen vælge at udsætte sejladsen. Det kan fx være på grund af store vindspring eller en fejl fra kapsejladsledelsen.
Når man udsætter en sejlads, får næste sejlads samme nummer. Hvis man udsætter sejlads nr. 4, bliver næste start sejlads nr. 4.
Udsættelsen kan vises på tre forskellige måder:
Signalet sættes ikke på både ude ved mærkerne. Signalflaget AP sættes ofte fra dommerbåden, mens signalet AP over A ofte sættes fra måltagningsbåden. Før sejladser er det også et signal, der kan sættes på land.
Der skal angives to lydsignaler, når signalflaget/-flagene vises. Når signalflaget AP tages ned, bør dette ske med et lydsignal. Som mærkebåd gør man det ikke. Dette lydsignal gives fra dommerbåden.
Når kapsejladskomitéen ved startsignalet ikke kan identificere de både, som er på banesiden af startlinjen, eller hvis der er opstået en fejl i startproceduren, kan banelederen vælge at signalere en generel tilbagekaldelse. Det gør man ved at vise signalflaget Første lighedsstander.
Det betyder, at alle både skal sejle tilbage og starte igen - også dem der ikke startede for tidligt. Hvis bådene ikke ser og hører signalet, kan en anden mærkebåd blive nødt til at sejle ud og vise flaget til hele feltet.
Hvis banelederen vælger at vise signalflag V ledsaget af et lydsignal, skal alle både samt officielle fartøjer og støttefartøjer om muligt lytte til kapsejladskomitéens radiokanal for sikkerhedsinstruktioner.
Det betyder ofte, at der er en umiddelbar fare, som skal håndteres. Det kan fx være et stort tordenvejr, som snart rammer banen, og hvor det er vigtigt at få koordineret, så alle kommer sikkert i havn.