Efter en grundig proces med evaluering og dialog har Dansk Sejlunion i samråd med det nedsatte arbejdsudvalg for prøver besluttet at arbejdet hen i mod at udvikle en ny og bæredygtig model for afholdelse af fritidssejlerprøver.
Beslutningen kommer i forlængelse af, at Dansk Sejlunion i januar måtte meddele, at man midlertidigt stoppede som udbyder af duelighedsprøven, speedbådsprøven og Y1-Y3-prøverne – blandt andet på grund af administrative udfordringer samt en økonomi på området, der ikke hang sammen.
I februar blev en arbejdsgruppe nedsat med deltagelse af repræsentanter fra klubber, censorer og sejlerskoler, og efter flere konstruktive møder står det nu klart, at Dansk Sejlunion ikke ønsker at genoptage prøverne gennem et samarbejde med andre eksterne aktører.
I stedet skal der arbejdes på at udvikle en ny, intern model med fokus på høj faglighed, gennemsigtighed og bæredygtig drift.
Forlængelse af nuværende godkendelse
Dansk Sejlunion har netop modtaget en forhåndstilkendegivelse fra Søfartsstyrelsen om, at vi kan fortsætte som prøveudbyder under den nuværende godkendelse.
Før den midlertidige godkendelse kan træde endeligt i kraft, skal en række forudsætninger dog være opfyldt – herunder at Dansk Sejlunion stiller prøver og censorer til rådighed for offentligheden (og ikke kun egne klubber), samt at der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at varetage rollen som udbyder, herunder tilsyn og kontrol.
Disse forudsætninger drøftes på et kommende møde med Søfartsstyrelsen, hvor målet er at få grønt lys til at genoptage prøveaktiviteterne på midlertidigt grundlag.
Når dette er på plads, vil Dansk Sejlunion samtidig ansætte en ny administrativ medarbejder, som skal støtte den daglige drift og være med til at implementere et nye setup.
Fremtidens prøveudbydermodel
Den kommende ansøgning om ny, permanent godkendelse skal bygges på et kvalitetssikringssystem med følgende hovedelementer:
- Central tilmelding og betaling: Kursister tilmelder sig og betaler direkte til Dansk Sejlunion – det sikrer transparens og reducerer risikoen for sort økonomi.
- Automatisk censortildeling: Prøver anmeldes centralt, og censorer tildeles af Dansk Sejlunion – dette sikrer rotation og overholdelse af bekendtgørelsens krav.
- Bæredygtig censormodel: En ny løn- og tilgængelighedsmodel skal gøre det muligt for censorer at kombinere rollen med privatliv og øvrigt arbejde – uden at det kompromitterer med nødvendigheden af en vis hyppighed i antallet af prøver hos hver enkelt censor.
- Opkvalificering: Kvaliteten af prøverne skal løftes gennem fokus på didaktik, pædagogik og faglighed hos censorer og tilsynsførende.
Prisjustering fra maj 2025
De nye tiltag vil medføre prisstigninger fra maj 2025, forudsat at godkendelsen endeligt forlænges. En ensartet censoraflønning kan også blive indført.
Det fulde digitale system forventes ikke klart til maj, men vil blive implementeret løbende.
Dansk Sejlunion har fortsat en positiv dialog med Søfartsstyrelsen og forventer at kunne indsende en ny ansøgning om permanent godkendelse til efteråret.
Målet er at have det nye system klar ved årsskiftet – dog med det forbehold, at Dansk Sejlunion først indsender ansøgningen, når organisationen er klar til at løfte opgaven.