Forskning har vist at nervebaner og muskler aktiveres gennem den mentale forestilling, som havde man foretager handlingerne i virkeligheden. Blot ikke med samme styrke. Derved kan man via sine mentale forestillinger træne og forberede sig selv på konkurrence- og træningssituationer.

Visualisering kan bruges aktivt til at øve noget eller til at få det rette fokus i en opgave.

At øve noget: hvis man for eksempel skal ud og træne de svære bomninger i blæsevejret, så kan man sætte sig godt til rette i en stol i klubben og visualisere bomningerne nogle gange inden man tager ud. Det smarte ved en visualisering er, at man selv kan bestemme tempoet i bomningen og man kan spole frem og tilbage i sekvensen – ligesom med en film på sin pc. Og i en visualisering kan man også rette opmærksomheden på bestemte detaljer – eksempelvis hvor man sætter fødderne, hvordan man skifter rorpinden osv. På den måde kan man øve bomninger inden man reelt foretager nogen.

At få det rette fokus: rigtigt mange atleter anvender visualisering lige inden de store præstationer. Fodboldspilleren ser bolden forlade straffesparkspletten og flyve op i hjørnet inden han sparker. Cykkelrytteren ser sig selv ”flyve” op af Col de Glandon foran konkurrenterne og i et let og hurtigt tempo. Sejleren ser sig selv effektuere den perfekte start ved læ mærke – og bagefter gør han det.
Visualisering i en konkurrence kan medvirke til at bringe det rigtige fokus, at få ro på og tro på, og at få fokus på den præcise opgave.

Anvendelse til sejlere:
• fra ca 15 år
Trænerens anvendelse:
• læg op til træningspas hvor der arbejdes med visualisering. Hvis træningen har et bestemt fokus – eksempelvis starter eller fart, så bed udøverne om at visualisere dette fokusområde i forlængelse af din instruktion til træningen. Hjælp dem med at få fokus på de rigtige ting. Hvis en sejler ikke er så god en starter, så hjælp med at få bygget nogle gode ændringer ind i visualiseringen – eksempelvis at han går tidligt ind i position, at han accelerer på sit eget ur og ikke på de andres acceleration. Hvis I arbejder med fart, så hjælp dem med at sanse båden igennem kroppen i deres visualisering; trykket under lårene når de hænger, vinden i håret, balancen i roret, accelerationen i båden – hvad der nu betyder noget for en oplevelse af god fart.
Sejlerens anvendelse:
• som sejler kan du selv arbejde med visualisering.
o Du kan forberede dig til din træning ved at visualisere bestemte ting inden du går ud.
o Og du kan stoppe op i træningen og visualisere hvordan du gennemfører vendingen med mere krængning, bedre balance eller noget andet – og så igen prøve at lave en række vendinger.