Forstyrrende tanker

Fra 14-15år. Tanker er bare tanker og de skal ikke modarbejdes eller overdøves. Forsøg i stedet at registrere dem, sende dem videre og refokusere på nuét.

Senest ajourført d.9. november 2021

Hvilken aldersgruppe egner dette redskab sig til?

Det anbefales at du er 14-15år før du begynder at arbejde med dette redskab.

Du kender det sikkert, nogle gange er man bare super koncentreret, man læser vindskiftene og har styr på alle konkurrenterne. Andre gange kan det nærmest være umuligt at koncentrere sig i mere end et par minutter ad gangen. Der er konstant tanker som forstyrrer, som enten er negative eller bare slet ikke har noget med sejladsen at gøre.

Alle har oplevet dette og det kan være utrolig frustrerende. Du har måske også hørt nogen sige, at man bare skal tænke positivt når der kommer negative tanker. Det kan imidlertid være rigtig svært og i konkurrencesituationer kan man komme til at bruge rigtig meget tid og energi på at forsøge at tænke positivt, ja faktisk så meget, at man helt glemmer konkurrencen og nu’et. Det kan måske hjælpe dig at tænke på, at tanker bare er tanker. Tanker er ikke virkelighed og tanker kan være ekstremt svære at kontrollere. Mange atleter har derfor i stedet stor succes med at benytte, den tredje bølge af kognitiv adfærdsterapi kaldet ACT (acceptance and commitment therapy). Her handler det i langt højere grad om at acceptere, at der kommer negative og forstyrrende tanker og derefter refokusere på nu’et. Der er lavet en model som hedder 3R modellen. De 3 R’er står for register, release og refocus. I alt sin enkelthed går det ud på at man registrerer at man har nogle forstyrrende tanker, man lader dem passere og til sidst refokuserer man på nu’et. Nedenfor går vi i dybden med hver af de 3 R’er.

Register: hvis du ikke registrerer de forstyrrende tanker, så forbliver du ukoncentreret. Du kan øve dig i at opdage og være bevidst om tankerne – om de er relevante i forhold til at være i træningssituationen eller i konkurrencesituationen. Hver gang du får en tanke som ikke handler om det du er i gang med lige nu, så er din koncentration ikke 100% og så må du forsøge at komme tilbage til nu’et.

Release: når du har opdaget en tanke som ikke har med situationen at gøre – eksempelvis når du under træning begynder at tænke på dine lektier eller hvad du skal have til aftensmad, så lad tanken passere (release). Det er op til dig at finde ud af hvad der virker når du skal lade tanken passere. Du kan eksempelvis forestille dig at man har en lille kasse hvor du lægger tanken i. Så kan du tage de tanker som du synes var vigtige frem igen når du er tilbage på land.

Refocus: få dine tanker tilbage til opgaven - følelsen i båden, det næste vindskift, acceleration, mærkerunding. Du kan måske sige ordet ”refocus” til dig selv, eller gennemgå en tjek-rutine ala ”forsejl, storsejl, balance, næste tryk”. Så kommer tankerne tilbage på opgaven. Mange finder også andre ord eller remser, der virker for dem. Eksempelvis; ”fokus”, ”det kører”, ”båden”. Formålet er blot at du finder tilbage til koncentrationen på nu’et.

Mange vil opleve, at de samme tanker vender tilbage. Dem kan man kalde stampassagerer. Det kan f.eks. være tvivl på egne evner hvis man starter dårligt eller kan se man har tabt noget ift. nogle konkurrenter. Det kan også være tanker som ”alle andre kan, hvorfor kan jeg ikke”. Fælles for disse stampassagerer er, at de begynder at forstyrre din koncentration og påvirke din valg, handlemåder m.m. Tanker er dog ikke sandheder, de er bare tanker. Du kan se det som, at du er buschauffør. Hver tanke er en passager der stiger ombord. Passageren vil måske begynde at fortælle dig hvor råddent du kører. En anden passager stiger ombord og begynder at fortælle dig, at du kører som en bedstemor og ikke burde være buschauffør. Her skal du forstille dig, at du er buschaufføren og du styrer bussen. Du kan ikke få passagererne til at tie stille, for de må gerne tale i bussen, men du kan bede dem om at sætte sig ned bagved, så du kan tage kontrollen. Sådan kan du også se dine tanker og dine stampassagerer. Du kan ikke kontrollere dem, men du kan vælge at lytte til dem og reagerer når de kommer, eller du kan vælge at sætte tankerne bag i bussen og refokusere på nu’et. Det kan endda gavne at give sine stampassagerer navne, f.eks. ”Tommy tvivlsom” og ”Hr. Alle-andre-er-bedre”. På den måde kan man have nemmere ved at identificere når stamgæsterne hopper på bussen og hvordan man kommer tilbage i fokus.

Du kan arbejde med dette redskab ved f.eks. at have dit startur med ud til træning. Hver gang du registrerer en uhensigtsmæssig tanke og lader den passere, så trykker du lige to gange på startknappen på dit ur, så det tæller et sekund op. Efter en træning vil du så kunne se hvor mange gange du har brugt dette redskab.

Rul til toppen