Life skills

Fra 14-15år. I takt med at man bliver ældre og får mere ansvar, kræver det redskaber for at skabe sammenhæng og trivsel i en hverdag med elitesport.

Senest ajourført d.9. november 2021

Hvilken aldersgruppe egner dette redskab sig til?

Det anbefales at du er 14-15år før du begynder at arbejde med dette redskab.

Som atlet der både prioriterer uddannelse og sportslig karriere kan det være svært at få tid til alt. Man vil ofte opleve at være i tidsmangel, ikke nå alle de opgaver man havde forestillet sig og måske af og til komme for sent. Det kan være frustrerende.

At bruge mange timer på både uddannelse og sport samt være sammen med familie og venner udenfor sporten kræver at du er struktureret. Du kan gøre sig selv en stor tjeneste ved at skemalægge dine dage. I starten vil skemalægningen være svær. Du vil nok komme til at være alt for optimistisk med nogle ting og alt for pessimistisk med andre ting, men du bliver bedre jo flere gange du gør det. På den måde kan du få overblik over hvor meget tid du egentlig prioriterer til hver aktivitet og hvor du måske ”spilder” en del tid med hverken af genoplade eller få klaret opgaver. Til sidst vil du kunne lave et meget detaljeret skema over de næste 7-14 dage, hvor du time for time ved hvad du skal. Da alle tingene på din to-do liste allerede er planlagt vil du også bedre vide hvornår du kan holde fri-aftener så du kan afstresse og genoplade batterierne.

Under pubertet

I takt med at du bliver ældre, vil du få mere ansvar og flere ting at se til. I tråd med artiklen om Dual Career, så fokuserer vi her på planlægning og prioritering. Det skal dog ikke forstås som, at hvis du planlægger din dag bedre kan du bare nå endnu flere opgaver og være endnu mere effektiv. Tværtimod skal dette redskab gøre dig i stand til at være mere realistisk omkring hvad der er muligt at nå i løbet af en dag samt at du skal huske at afsætte tid til genopladning. Kravene til genopladning stiger nemlig også i takt med at du får en travlere hverdag. Det er nemlig lige så vigtigt at prioritere genopladning som træning og skole for at du har en hverdag du trives i og kan se dig selv i på længere sigt.

Værktøj 1 til dette redskab ”kigger bagud” og kan bruges til, at evaluere på hvordan du prioriterer din tid. Bør du prioritere anderledes? Husker du at tage den tid du skal bruge til at genoplade? Har du meget tid hvor du hverken genoplader eller er produktiv?

Efter puberteten

Sidst i puberteten begynder du formentlig at være så moden, at du kan arbejde mere struktureret med planlægning af din hverdag. Planlægningen skal hjælpe dig med aktivt strukturere din hverdag og specielt at skabe plads til genopladning. Værktøj 2 kigger fremad og kan bruges af dine sejlere til at lægge en plan for deres kommende uge. Det kan f.eks. for nogle være nyttigt at have planlagt hvornår du kan slappe af/genoplade og hvornår du skal være produktiv. Det kan give ro, at der er afsat timer på dagen til bare at slappe af uden at stresse over de opgaver som ikke er klaret endnu, da der er afsat tid til det på et senere tidspunkt. Der vil naturligvis være tidspunkter hvor du ikke når det som du har planlagt og derfor må ændre i dine tidsplaner. Dine planer bør derfor ikke være så faste og med så stramme tidsplaner, at du ikke kan ændre i dem. Planlægningen skal give dig ro og overskud, ikke mere stress.

Rul til toppen