Målsætning

Fra 10-11år. Målsætning kan hjælpe med at skabe fokus på udvikling. Målsætning kan skabe mening og give motivation.

Senest ajourført d.9. november 2021

Hvornår bør man begynde at arbejde med dette redskab?

Det anbefales at du er 10-11 år før du begynder at benytte dette redskab.

Målsætninger kan rigtig meget, herunder motivere, prioritere, skabe fokus samt skabe glæde på trods af udeblivende præstationer til stævner. Men målsætninger er mange ting. Man snakker typisk om tre slags mål; procesmål, præstationsmål og resultatmål. Procesmål fokuserer på udvikling og kan handle om enkelte elementer af ens sejlads. Præstationsmål handler om hvordan man selv vil præstere til konkurrencer mens resultatmål fokuserer på ens endelige placering typisk til større konkurrencer.

Procesmål

Når du først begynder at arbejde med mål bør du fokusere på at sætte dig nogle procesmål. Procesmål er ikke i relation til andre, så du vil ikke formulere det som ”jeg vil være den bedste til …”. Procesmål handler i stedet om, at du bliver bedre end du var før til noget. Procesmål kan være lidt svære at lave i sejlads ift. andre sportsgrene. I 100m løb kan det f.eks. være; ”Jeg vil forbedre mig med 0,5 sekunder på de første 10m”. I sejlads kan det være ”jeg vil blive så god til at bomme i +10m/s, at jeg aldrig er bange for at kæntre”.

Procesmål kan være super gode, da de kan give dig fokus i træningen og du kan føle en fremgang på trods af at du måske ikke vinder stævner endnu. Procesmål handler om læring og læring skaber fremgang og fremgang skaber motivation.

Præstationsmål

Præstationsmål har i højere grad et konkurrencefokus end procesmål har, men de er stadig koblet op på din egen præstation. Det kunne f.eks. være; ”jeg vil løbe under 11 sekunder” i 100m løb. I sejlads kunne det være; ”Jeg vil lave gode starter og sørge for at holde hovedet koldt i pressede situationer”. I sejlads kan det af og til være svært at adskille procesmål og præstationsmål, men se det som, at procesmål handler om noget du vil forbedre over tid mens præstationsmål er hvordan du vil præstere uden at det er i relation til konkurrenter.

Resultatmål

Når du bliver lidt ældre, op omkring 16-17år, så kan du begynde at arbejde med resultatmål. Når du spørger folk ind til deres mål, så nævner de oftest deres resultatmål, f.eks. ”Jeg vil vinde OL” eller ”Jeg satser på at komme i top 3 til det her stævne”. Resultatmål har dog de svære forudsætninger, at konkurrenternes præstation også medregnes, hvilket kan være svært at spå om på forhånd. Nogle konkurrenter kan være ekstremt gode i nogle vejrforhold og nogle kan bare være virkelig heldige. Så du skal være påpasselig med at ligge for meget vægt på resultatmålene når du kommer til stævnet og skal præstere. Det kan skabe unødigt pres og stress. Resultatmål er dog ikke kun skidt. De kan give dig motivation til at træne ekstra hårdt op mod store stævner, de kan give dig et langsigtet formål med din sejlads. De kan sørge for, at du også kommer på vandet de dage hvor du ikke rigtig gider.

Værktøjet til dette redskab skal hjælpe dig til at reflektere over dine proces-, præstations-og resultatmål. Du kan evt. periodeopdele dine mål, så dine mål/fokuspunkter skifter hen over sæsonen.

Rul til toppen