Visualisering

Fra 10-11år. Visualisering kan mange ting og bruges bredt. Det kan bl.a. være gavnligt til boathandling, få rette fokus, komme i stemning og mental forberedelse.

Senest ajourført d.8. februar 2022

Hvilken aldersgruppe egner dette redskab sig til?

Det anbefales at du er 10-11år før du begynder at arbejde med dette redskab.

Visualisering er, hvor vi via vores sanser, skaber mentale forestillinger. Man bruger så mange sanser som muligt for at hjernen og kroppen oplever at ”man er der i virkeligheden”. Forskning har vist, at nervebaner og muskler aktiveres gennem den mentale forestilling, som havde man foretaget handlingerne i virkeligheden, blot ikke med samme styrke. Derved kan man, via sine mentale forestillinger træne og forberede sig selv på konkurrence- og træningssituationer.

Visualisering kan bruges aktivt til at øve noget eller til at få det rette fokus i en opgave. Hvis du for eksempel skal ud og træne de svære bomninger i blæsevejret, så kan du sætte dig godt til rette i en stol i klubben og visualisere bomningerne nogle gange inden du tager ud. Det smarte ved en visualisering er, at du selv kan bestemme tempoet i bomningen og du kan spole frem og tilbage i sekvensen – ligesom med en film på din pc. I en visualisering kan du også rette opmærksomheden på bestemte detaljer – eksempelvis hvor du sætter fødderne, hvordan du skifter rorpinden osv. På den måde kan du øve bomninger og få fornemmelsen for bevægelserne samt timingen, inden du reelt foretager noget.

Visualisering kan også bruges til at få det rette fokus før en konkurrence. Rigtig mange atleter anvender visualisering lige inden de store præstationer til at forberede sig mentalt på, at de skal ud og præstere hvor de kan opleve pres og stress. Fodboldspilleren ser sig selv drible forbi 3 mand for derefter at sende bolden op i hjørnet. Cykelrytteren ser sig selv ”flyve” op af Col de Glandon foran konkurrenterne i et let og hurtigt tempo. Sejleren ser sig selv effektuere den perfekte start ved læ mærke og læse trykkene på vej op ad første kryds.

Visualisering i en konkurrence kan medvirke til at få ro på og tro på sig selv samt at få fokus på den opgave som skal ud og løses.

Hvis du selv vil øve visualisering, er her to øvelser du kan lave;

  1. Du kan forberede dig til din træning ved at visualisere bestemte ting inden du går ud på vandet. Sæt dig for dig selv og tænk det du skal ud og øve igennem 5-10 gange hvor du gennemgår alt i detaljer. Hvordan bevæger dine fødder sig? Hvordan bevæger dine hænder sig? Hvordan er balancen i båden?
  2. Du kan stoppe op i træningen og visualisere hvordan du f.eks. gennemfører en manøvre med mere krængning, bedre balance eller noget andet – og så igen prøve at lave en række af manøvren. Når du skal visualisere det, så sørg for ikke at lig tæt på andre både og at du ligger, så båden ikke er ved at vende eller andet som kan forstyrre dig. Luk så øjnene og visualisér.

Visualiseringen fungerer bedst hvis du skal ud og lave noget ret specifikt som du selv har kontrol over. Starter kan f.eks. være svære at visualisere for derefter at øve det, da der er andre både som kan gøre uforudsigelige ting. Manøvre er derimod helt perfekte til visualisering.

Rul til toppen