Dual Career
Fra 14-15år. At kombinere sport og uddannelse er ikke nemt. Vi mener dog, at det er vigtig at danne “det hele menneske” og skabe en identitet uden for sporten.
Fra 14-15år. At kombinere sport og uddannelse er ikke nemt. Vi mener dog, at det er vigtig at danne “det hele menneske” og skabe en identitet uden for sporten.
Hvilken aldersgruppe egner dette redskab sig til?
Det anbefales at dine sejlere er 14-15år før I begynder at arbejde med dette redskab.
At have en Dual Career handler om både at have en sportslig karriere og tage en uddannelse eller arbejde, altså at man kombinerer sport og en anden karriere. Det kan være svært at kombinere flere ting som tager rigtig meget tid, men bare fordi det kan være svært er det ikke umuligt. I Danmark har vi kultur for ikke kun at fokusere på vores sportslige karriere så længe vi er unge. Næsten alle tager som minimum en gymnasial eller erhvervsuddannelse, så hvis sportskarrieren fejler, så har vi andre muligheder. Vi tror samtidig på, at uddannelsen er med til at danne os som hele mennesker og gøre os til en bedre atlet i sidste ende.
Under puberteten
Når dine sejlere begynder at komme i puberteten, får de typisk mere at se til. Der sker en masse med kroppen, de begynder at udvikle deres seksuelle identitet, de bliver mere selvbevidste, de begynder at få flere lektier og de får ofte flere pligter i hjemmet. Det er vigtigt at anerkende, at de har andre fokus end deres sejlads. At være dual career atlet kan til tider være rigtig svært og kræve meget af atleterne. Man skal derfor som træner være god til også give plads til at andre ting fylder mere end sejladsen i perioder. Det er ikke de enkelte træningspas der gør sejlere til de bedste i verden, det er vedholdenheden i sporten.
Forsøg gerne at lære dem, at det kræver mange timers træning at blive god, men træningen skal ikke være for enhver pris. At deres førsteprioritet skal være deres skole, samt at de generelt har en hverdag de trives i.
Efter puberteten
Når man har gjort det klart for sig selv og sine sejlere, at det er ok der er andre ting som i perioder fylder mere end sejladsen, så kan man begynde at arbejde med at ens sejlere bliver mere proaktive i at forudse deres skiftende fokus. Forsøg at få dem til, at forudse hvornår de vil have andre ting som vil stresse dem, f.eks. eksamensperioder, opstart af studie osv. Ligeledes vil de have perioder op til store stævner hvor de måske kan prioritere ekstra meget tid til sejlads fordi de har læst forud eller udsat noget studie grundet at de vidste de ville have meget træning op til dette stævne. Du kan forsøge at få dem til at planlægge deres fokus et år ud i fremtiden, så de tidligt kan begynde at forberede sig på de forskellige perioder. I perioder hvor sejladsen ikke har førsteprioritet kan man forsøge at gøre sejladsen til frirummet hvor sejlerne kan komme og afstresse fra eksamenslæsningen når de har lyst. Hvis ikke man skaber en forventning til, hvornår og hvor mange gange om ugen de kommer i de perioder, vil det heller ikke blive en stressfaktor for dem, at skulle på vandet.
Ligeledes skal man huske at anerkende at sejlerne kan have relationer og sociale arrangementer udenfor sejladsen. Det skal være en balance mellem træning, stævner, træningslejre og stadig at kunne være med til gymnasiefester af og til. Har sejlerne ikke plads til at være en del af det sociale på gymnasiet eller studiet risikerer man at de dropper ud af sporten.