Life skills
Fra 14-15år. I takt med at man bliver ældre og får mere ansvar, kræver det redskaber for at skabe sammenhæng og trivsel i en hverdag med elitesport.
Fra 14-15år. I takt med at man bliver ældre og får mere ansvar, kræver det redskaber for at skabe sammenhæng og trivsel i en hverdag med elitesport.
Hvilken aldersgruppe egner dette redskab sig til?
Dette redskab kan begynde at blive arbejdet med fra 14-15års alderen.
Som atlet der både prioriterer uddannelse og sportslig karriere kan det være svært at få tid til alt. Man vil ofte opleve at være i tidsmangel, komme for sent og ikke nå alle de opgaver man havde forestillet sig. Så må man skubbe tingene til næste dag hvor man ender med at blive endnu mere presset og får mindre tid til genopladning hvilket gør det hele endnu mere uoverskueligt. Det kan ende i en ond spiral som kan være ekstremt frustrerende og i nogle tilfælde gøre, at atleterne dropper ud af sin sport.
Du kan downloade øvelse om life skills her.
Under puberteten
Når dine sejlere kommer i pubertetsalderen, får de mere ansvar og flere ting de skal nå i løbet af deres dag. I tråd med artiklen om Dual Career, så fokuserer vi her på planlægning og prioritering. Det skal dog ikke forstås som, at hvis de planlægger deres dag bedre kan de bare nå endnu flere opgaver. Tværtimod skal dette redskab gøre dem i stand til at være mere realistiske omkring hvad der er muligt at nå i løbet af en dag samt at de skal huske at afsætte tid til genopladning. Det er nemlig lige så vigtigt at prioritere genopladning som træning og skole, for hvis ikke de gør det, så kan de ende med at brænde ud.
Værktøj 1 til dette redskab ”kigger bagud” og kan bruges af dine sejlere til, at evaluere på hvordan de prioriterer deres tid. Bør de prioritere anderledes? Har de realistiske forventninger til hvad de kan nå på en dag? Husker de at tage den tid de skal bruge til at genoplade? Har de meget tid hvor de hverken genoplader eller er produktive?
Ved at gøre dine sejlere mere bevidste om hvad der er realistisk at forvente af dem selv og hvordan det ikke er muligt altid at gøre alt i deres liv til perfektion, kan du hjælpe dem til at mindske noget af det pres de selv og deres omgivelser ligger på dem til hverdag.
Efter puberteten
Sidste i puberteten begynder dine sejlere at være så modne, at de kan arbejde med planlægning af deres hverdag. Planlægningen skal hjælpe dem med aktivt strukturere deres hverdag og specielt at skabe plads til genopladning. Værktøj 2 kigger fremad og kan bruges af dine sejlere til at lægge en plan for deres kommende uge. Det kan f.eks. for nogle være nyttigt at have planlagt hvornår de kan slappe af/genoplade og hvornår de skal være produktive. Det kan give ro, at der er afsat timer på dagen til bare at slappe af uden at stresse over de opgaver som ikke er klaret endnu, da der er afsat tid til det på et senere tidspunkt. Der vil naturligvis være tidspunkter hvor de ikke når det som de har planlagt og derfor må ændre i deres tidsplaner. Deres planer bør derfor ikke være så rigide og med så stramme tidsplaner, at de ikke kan ændre i dem. Planlægningen skal give dem ro og overskud, ikke mere stress.