Opsætning/gennemførelse af dagsprogram:
Hvis ikke sejlerne kender hinanden, startes der med en navneleg, hvor både sejlere/instruktører indgår.
Start dagen ud med et kort tilbageblik på sommeraktiviteter eller andre aktiviteter, som har været en stor oplevelse for sejlerne. Vis evt. gode billeder på projektor fra den valgte aktivitet – det kan være både land- og vandbilleder, som viser den gode stemning og de gode oplevelser.
Tag udgangspunkt i den enkelte sejlers oplevelser til sommersejlads eller en lignende aktivitet.
- Udlevér ”Tag ud at sejle” til alle sejlerne.
- Sæt ca. 10 min. af til, at hver sejler kan tænke sin egen historie.
- Sæt ca. 25 min. af til, at hver sejler skriver sin historie på side 15 i opgavebogen
”Tag ud at sejle”. Hjælp sejlerne med at fremme den gode historie. Forældreinddragelse kan være en fordel.
- Sæt ca. 5-7. min. af til, at hver sejler får lov til at fortælle om sin oplevelse. Det er vigtigt, at alle sejlere får lov til at fortælle om sin oplevelse.
Afrund dagen ved plakaten for Diplomsejlerskolen. Sejlerne sætter selv en streg ved de færdigheder, de mener, de kan. Instruktøren sætter den anden streg, så der krydses af. Det vil give et godt overblik for såvel instruktører/forældre/sejlere.
Et forslag er, at opgavebøgerne til ”Tag ud at sejle” bliver i klubben. Teoribogen får sejlerne med sig hjem.