Sejlads på skoleskemaet i Lemvig sikrer klubben nye unge medlemmer

Drømmer din klub også om flere unge på vandet, så lad dig inspirere af Lemvig Sejlklub, der har iværksat et succesfuldt partnerskab med det lokale gymnasium.

Senest ajourført d. 12. oktober 2023

Knap 20 nye medlemmer i gymnasiealderen og dermed mere end rigeligt til at skabe et godt ungdomsmiljø omkring klubbens to sportsbåde. Det er det håndgribelige resultatet af temadagen ’Naturvidenskab og sejlads’, som Lemvig Sejlklub og Lemvig Gymnasium afholdt i fællesskab en skoledag i september. Sejlklubben ville gerne have flere unge medlemmer, gymnasiet ville gerne gøre naturvidenskaben relaterbar og praktisk. Hvorfor kunne det ikke slås sammen i et fælles projekt?

Flemming Ertbølle Madsen, formand for Lemvig Sejlklub og underviser på gymnasiet, er ophavsmanden til temadagen. Han havde i flere år arbejdet med ideen, og med Sejlsportsligaens både i Lemvig var muligheden der endelig. I stedet for at forsøge at lokke unge ned i sejlklubben, kunne sejlklubben nu møde de unge, hvor de var, nemlig på gymnasiet, og vise sportens fortræffeligheder frem.

Samtidig var gymnasielæren i ham også begejstret. Via sejladsen kunne både fysik og matematik gøres håndgribelig gennem beregninger af, hvordan vindens kræfter omsættes til fart i båden. Noget som resten af gymnasiet heldigvis også kunne se fidusen, og således blev hele 2. årgangs godt 100 elever inviteret til temadag med sejlads på skoleskemaet.

– Min motivation for at stille op til bestyrelsen var at få unge ud at sejle. Sejl kan noget som unge måske ikke efterspørger, men som jeg synes, de mangler. Robusthed, fællesskab, naturoplevelser. Der er så meget af det, jeg synes, de har brug for. De skal bare lige opdage det, og det kunne et projekt som det her være indgangen til, forklarer han.

Eleverne mødte talstærkt frem

Temadagen blev afviklet i samarbejde med sejlsportsligaen i forbindelse med, at Lemvig var værtsby.

Sejlads som eksamensopgave

Foruden temadagen er sejlads også blevet gjort til en eksamensopgave for elever, der har idræt på B-niveau. Undervisningen består af fire undervisningsgange i praktisk sejlads, som eleverne efterfølgende kan trække i forbindelse med afgangseksamen.

Herudover kigger gymnasiet også på, hvorvidt man i fremtiden kan udbyde en decideret sejladslinje.

Mens den ene halvdel af eleverne var på vandet med instruktører fra sejlklubben og dystede i kapsejlads, blev den anden halvdel undervist i vektorregning og fysikken bag sejlads. Efter frokost byttede holdene, og det hele blev krydret med Sejlerlandsholdets 49erFX-besætning Johanne og Andrea Schmidt, der holdt oplæg om at være unge sejlere med OL-drømme.

Som gymnasielærer ved han, at det ikke er det nemmeste i verden at fange de unges opmærksomhed. Han blev derfor virkelig overrasket over, hvor godt eleverne tog imod temadagen.

– Der kan godt være en barriere i forhold til sejl. Nogle elever var da også nervøse og spurgte, om båden kunne vælte, når den krængede. Men de opdagede hurtigt, at det jo er sådan, det skal være, siger han og fortsætter:

– Mange gange oplever vi et fravær til sådanne temadage, men her mødte eleverne talstærk frem, og vi har efterfølgende kun fået positive tilbagemeldinger om dagen.

Mange udviklingsmuligheder

På dagen opfordrede han de unge til at komme ned i sejlklubben til introdag, og den invitation tog tolv sejlere i mod. Flere ville gerne have været med, men kunne ikke på selve dagen.

– I mit perspektiv er ungdomsuddannelserne en rigtig god vej til flere unge i sejlklubberne. Det handler om at finde en måde at ramme dem på, hvor de er og med et setup der passer til dem.

I år var fokus på naturvidenskab, men der er mange udviklingsmuligheder i forhold til at få sejlads på skoleskemaet, påpeger han. Klimadagsordenen, fællesskab, unges trivsel for blot at liste nogle få.

– De andre årgange var grønne af misundelse, så selvom det kræver lidt funding, er jeg ret sikker på, at vi gør det igen til næste år. Konceptet er alt for godt til, at vi ikke skulle det!

.
Rul til toppen