Prøveforløb
Prøven består af en praktisk og en teoretisk prøve. Begge prøver aflægges over for den samme censor. Bestået forudsætter, at begge prøver skal gennemføres med et tilfredsstillende resultat.
Prøvefartøj
Prøvefartøjet skal opfylde følgende betingelser:
- Skroglængden skal være mellem 4 og 15 meter.
- Fartøjet skal være sødygtigt og planende med de ombordværende.
- Maskineffekten skal som minimum være så stor, at båden er omfattet af speedbådsbekendtgørelsen.
- Fartøjet skal være udrustet med:
- Kompas, der kan ses fra styrepladsen.
- Lokalt søkort (egnet til at angive position, kurs og distancer)
- Lænsemiddel
- Anker
- Pyroteknik
- Kommunikationsmulighed til land
- Ildslukker
- Fartøjet skal i øvrigt have en sådan konstruktion og størrelse, at det efter den bemyndigede censors skøn stiller rimeligt store krav til prøveaflæggeren om beherskelse af almindelige principper for manøvrering.
- I fartøjet skal forefindes typegodkendte redningsveste for hver enkelt ombordværende.
- Fartøjet skal medbringe en MOB-bøje, som flyder lavt i vandet.
- Prøven skal afvikles i en vindstyrke på 4-10 m./sek.
- Censor kan vurdere, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at aflægge prøven. Hvis censor aflyser prøven på grund af vejrforhold, skal censor aftale en ny dato for aflæggelse af prøven og straks orientere Dansk Sejlunion om den nye dato.
Vejrforhold under prøven
- Prøven skal afvikles i en vindstyrke på 4-10 m./sek.
- Censor kan vurdere, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at aflægge prøven. Hvis censor aflyser prøven på grund af vejrforhold, skal censor aftale en ny dato for aflæggelse af prøven og straks orientere Dansk Sejlunion om den nye dato.