Dansk Sejlunion udgiver nye kapsejladsregler
Dansk Sejlunions nye regelbog udkommer i år både i bogformat og pdf-version samt i en helt ny mobilvenlig udgave, der giver sejlerne let adgang til viden.
Dansk Sejlunions nye regelbog udkommer i år både i bogformat og pdf-version samt i en helt ny mobilvenlig udgave, der giver sejlerne let adgang til viden.
Find den mobile version af reglerne på kapsejladsregler.dk
Køb den trykte udgave i Sejlershoppen
Download pdf-versionen gratis her
Planlægger du at deltage i kapsejladser fremover, er der nu en ny version af Kapsejladsreglerne, du skal sætte dig ind.
Hver fjerde år udsender World Sailing en opdatering af regelsættet, og Dansk Sejlunion har på baggrund af den netop udgivet en dansk oversættelse af reglerne for perioden 2021-2024.
Hver gang en ny regelbog sendes på gaden, indeholder den både større og mindre ændringer. Denne gang er der tale om knap 100 justeringer, siger Jan Stage, formand for Appel- og Regeludvalget under Dansk Sejlunion og en af hovedkræfterne bag oversættelsen af det nye regelsæt.
– Det kan være alt fra at flytte et komma til introduktion af en helt ny regel. I år har vi over 60 større ændringer, men nogle er selvfølgelig ikke relevante for alle typer af sejlere, siger han.
Ny mobilvenlig udgave
I år udkommer reglerne i tre forskellige versioner; en trykt bog, en pdf-version og en helt ny mobilvenlig udgave.
Med den mobilvenlige version af kapsejladsreglerne bringer Dansk Sejlunion reglerne helt ud til enhver kapsejler, siger direktør Christian Lerche.
Nye bådtyper kommer til, regelhuller opstår, og nye kapsejladsformer vinder frem. Sejlsportens regler følger med tidens udvikling, og derfor er det nødvendigt, at de justeres hvert fjerde år, siger Jan Stage. Desværre er der dog mange kapsejlere, der ikke får sat sig ind i de nye paragraffer, fastslår han.
–Vi oplever ofte, at mange sejlere har en lidt forældet opfattelse af reglerne, fordi de udvikler sig hele tiden. Det giver udfordringer på kapsejladsbanen. Når der kommer en ny regelbog, er det derfor en rigtig god ide at melde sig til et af vores regelkurser og blive opdateret på det nye regelsæt.
– Alle har telefonen i nærheden, men de færreste har regelbogen ved hånden, når de har brug for den. Uanset om det er under en seriøs forberedelse af en protest eller under en kammeratlig diskussion af en situation på kapsejladsbanen, er det vigtigt, at adgangen til reglerne er så let som mulig. Skal man først til at lede efter en bog, tabes enten vigtig tid eller mulighed for at finde det afgørende argument.
Samtidig giver den mobilvenlige version også mulighed for nemt at søge efter bestemte regler og udtryk. Derudover har Dansk Sejlunion integreret en smart feature på siden, hvor man kan markere de enkelte regler og sende links til relevante formuleringer til andre sejlervenner, når snakken går om, hvad der faktisk står i reglerne.
Altid opdateret
En anden stor fordel ved den mobilvenlige udgave er, at det giver mulighed for løbende at kunne rette i teksten, når der kommer ændringer fra World Sailing, eller hvis fejl i oversættelsen opdages. Derfor vil det også fremover være den digitale udgave, der er mest korrekt, påpeger Christian Lerche.
– Jeg er ikke i tvivl om, at det vil blive oplevet som et stort og positivt skridt, at man nu reelt altid kan få adgang til kapsejladsreglerne, uden at man skal finde bogen først. Og så må vi også erkende, at bogen på et tidspunkt vil forsvinde helt ud af sejlertasken, fordi den i fremtiden ikke længere vil blive trykt. Derfor er jeg glad for, at vi allerede nu er klar til at møde denne fremtidige situation med en bedre løsning.
Den største ændring, som har betydning for alle, er, at det nu skal være en del af skroget, der skal krydse startlinjen, for at båden dømmes som værende på banesiden, når startsignalet lyder, forklarer Jan Stage.
– Tidligere, hvis du havde et bovsprud stikkende frem foran din båd, eller hvis du hang på båden, og din krop stak lidt ud over startlinjen, var du på den forkerte side. Nu er det kun skroget, der tæller.
Det har selvfølgelig en betydning for sejlerne, men de vil lære det hurtigt. Til gengæld betyder det meget for dommerskibet og den, der står og sigter, påpeger han.
– De skal på et splitsekund afgøre, hvem der er på den forkerte side af linjen. Med den nye regel er det blevet meget lettere for dem at træffe den afgørelse, siger Jan Stage.