Dansk Sejlunion advarer: Nye havneregler kan skade sejlerlivet i Københavns Havn
Oplæg til nyt havnereglement for Københavns Havn forringer både sejlerlivet og sikkerheden, mener Dansk Sejlunion, der har indsendt et høringssvar.
Oplæg til nyt havnereglement for Københavns Havn forringer både sejlerlivet og sikkerheden, mener Dansk Sejlunion, der har indsendt et høringssvar.
Dansk Sejlunion har indsendt høringssvar til nyt havnereglement for Københavns Havn med en klar opfordring om justering.
Flere af forslagene kan få uønskede konsekvenser for sejlerskoler, søsikkerheden, klubarrangementer og den mangfoldighed, der kendetegner havnen.
Dansk Sejlunion fremhæver især to bestemmelser, der bør gentænkes:
1. Forbuddet mod sejlads for sejl
Dansk Sejlunion advarer mod, at den nye formulering om forbud mod sejlads for sejl i Københavns Havn kan ramme sejlerskoler, der bruger både uden motor. Desuden bør flere af de nærliggende havneområder undtages.
Det generelle forbud, der lægges op til, kan forringe sikkerheden, da det i hård vind kan være tryggere at søge læ i havnen end at bjærge sejl på åbent vand.
2. Kravet om minimumshastighed
Kravet om, at fartøjer over 2,5 meter i bredde skal kunne sejle minimum 6 knob, virker modsætningsfyldt, når den maksimale hastighed samtidig er 6 knob.
Et krav om minimumshastighed på 6 knob er kort sagt ikke realistisk for mange mindre sejlbåde, som fortsat udgør en stor del af den rekreative trafik. Det vil være en urimelig forskelsbehandling og vil være ekskluderende over for en stor del af sejlerne, der er fuldt ud manøvredygtige selv ved lavere fart.
Dansk Sejlunion foreslår i stedet, at 6-knobs kravet erstattes af et funktionsbaseret krav, der sikrer, at fartøjet under alle forhold skal være manøvredygtigt.
De skærpede regler kan utilsigtet ramme traditionelle klubaktiviteter, fx Hvidovre Sejlklubs årlige afriggertur, hvor forskellige bådtyper i roligt tempo sejler ind til byen og skaber liv i havnen. Hvis langsommere fartøjer udelukkes, forsvinder også arrangementer, der samler havnens maritime miljøer.
Desuden finder Dansk Sejlunion det stærkt problematisk at udsende et høringsforslag midt i sommerferien den 1. Juli med frist 15. August for noget, som har så stor indvirkning på områdets sejlklubber, der er drevet af frivillige.