Dansk Sejlunion advarer: Nye havneregler kan skade sejlerlivet i Københavns Havn

Oplæg til nyt havnereglement for Københavns Havn forringer både sejlerlivet og sikkerheden, mener Dansk Sejlunion, der har indsendt et høringssvar.

Senest ajourført d. 14. august 2025

Dansk Sejlunion har indsendt høringssvar til nyt havnereglement for Københavns Havn med en klar opfordring om justering.

Flere af forslagene kan få uønskede konsekvenser for sejlerskoler, søsikkerheden, klubarrangementer og den mangfoldighed, der kendetegner havnen.

Dansk Sejlunion fremhæver især to bestemmelser, der bør gentænkes:

1. Forbuddet mod sejlads for sejl

Dansk Sejlunion advarer mod, at den nye formulering om forbud mod sejlads for sejl i Københavns Havn kan ramme sejlerskoler, der bruger både uden motor. Desuden bør flere af de nærliggende havneområder undtages.

Det generelle forbud, der lægges op til, kan forringe sikkerheden, da det i hård vind kan være tryggere at søge læ i havnen end at bjærge sejl på åbent vand.

2. Kravet om minimumshastighed

Kravet om, at fartøjer over 2,5 meter i bredde skal kunne sejle minimum 6 knob, virker modsætningsfyldt, når den maksimale hastighed samtidig er 6 knob.

Et krav om minimumshastighed på 6 knob er kort sagt ikke realistisk for mange mindre sejlbåde, som fortsat udgør en stor del af den rekreative trafik. Det vil være en urimelig forskelsbehandling og vil være ekskluderende over for en stor del af sejlerne, der er fuldt ud manøvredygtige selv ved lavere fart.

Dansk Sejlunion foreslår i stedet, at 6-knobs kravet erstattes af et funktionsbaseret krav, der sikrer, at fartøjet under alle forhold skal være manøvredygtigt.

Dansk Sejlunion er klar til dialog

De skærpede regler kan utilsigtet ramme traditionelle klubaktiviteter, fx Hvidovre Sejlklubs årlige afriggertur, hvor forskellige bådtyper i roligt tempo sejler ind til byen og skaber liv i havnen. Hvis langsommere fartøjer udelukkes, forsvinder også arrangementer, der samler havnens maritime miljøer.

Desuden finder Dansk Sejlunion det stærkt problematisk at udsende et høringsforslag midt i sommerferien den 1. Juli med frist 15. August for noget, som har så stor indvirkning på områdets sejlklubber, der er drevet af frivillige.

– Der foreslåede havnereglement mangler en klar begrundelse og kan i praksis få negative følger for både sikkerhed, sejlerskoler, fritidssejlere og klubbernes aktiviteter. Vi opfordrer til, at reglerne justeres og indgår meget gerne i en videre dialog, siger Anders Kristensen, direktør i Dansk Sejlunion.

Læs hele Dansk Sejlunions høringssvar her

Rul til toppen