Fritidssejleruddannelserne

Kanalsejlads: Bådens udstyr

Båden skal naturligvis være i normal tip-top stand som til en hvilken som helst langtur. Derudover er der en række andre forhold som er gode at have styr på. Vi guider dig her.

Af: Ove V. Hansen - senest ajourført d. 13. januar 2020

Båden skal naturligvis være i normal tip-top stand som til en hvilken som helst normal langtur.

Skal du evt. have masten med, er det praktisk at få lavet en stålstøtte til at sætte fast på masteskinnen på dækket.

På min har jeg et ujern med bolthuller nederst, så jeg kan bolte støtten fast. Øverst har jeg en større gaffel, hvor masten kan ligge. Som sidestøtte bruger jeg undervantenes røstjern i forbindelse med surringen af masten. Tilsvarende har jeg en fast ophængningsmulighed agter, og forude ligger masten i pulpitten. Rullefokkens profil er sikret ved at skyde et 10 cm plastrør (nedløbsrør) over profilens frie ende og et stykke ind påmasten, så den kan surres fast til masten med kraftig emballagetape. Husk at lægge en tynd plastpose under tapen, så der ikke kommer lim på masten.

Ove V. Hansen

På mange af de mindre kanaler kan man godt komme lidt på afstand af serviceværksteder, men mekanikere findes da normalt ikke langt fra kanalerne. En god service-manual (workshop-manual) til motor og gear kan være uhyre praktisk. Hav et lager af små forbrugsdele som pakninger, membraner, impellere, kileremme, filtre, husk især flere ekstra brændstoffiltre, hvis I skulle komme ud for snavset brændstof. Suppler op undervejs efterhånden som du bruger af lageret.

Der skal manøvreres meget frem og bak, så et ekstra koblings- og gaskabel kan være nyttigt.

En velforsynet værktøjstaske har du naturligvis i forvejen.

Udover motoren er en evt. el. vandpumpe og toilettet jo den del af udstyret, der bruges mest ombord. Skal du på en længere tur, så sørg for at pumper, ventiler, membraner og pakninger er i orden. Hav reservedele med. Udskift evt. alle slangerne til slanger i ”fødevarekvalitet”.

Der er begyndt at komme udpumpningsstationer for toiletspildevand på kanalerne især i havne i Tyskland og Holland. I havnene er der normalt pæne sanitære forhold, men ellers lader spørgsmålet om toiletforhold ikke til at have nogen høj prioritet, og vi har mest oplevet, at der er en almindelig gensidig hensyntagen sejlerne imellem på de pladser, hvor vi fortøjer for natten.

Olie er derimod noget, der ses alvorligt på. Der ikke spildes smøreolie, og man skal være omhyggelig ved optankning.

Fast skrue er en fordel. Der flyder meget affald rundt i floder og kanaler, og en ny foldepropeller er dyr.

Brændstoftanken skal kunne tømmes via drænprop eller pumpe fra bunden. Dieselolien er ikke altid helt ren sydpå. Der er tit langt mellem tankstationerne, så en god stor brændstoftank på150-200 l er praktisk, og man tanker op, hvor der er mulighed for det. Man har naturligvis altid et par jerrycans ombord til at bære olie i. Med mindre jeg selv har set, at tankanlægget på havnen bruges jævnligt, venter jeg hellere til et andet sted, eller jeg går på en tankstation i byen. To 20 l jerrycans med dieselolie vejer en del, og en cykel kan være praktisk.

En ekstra dunk smøreolie kan også være hensigtsmæssig, men det har du vel som noget naturligt.

Vand kan fås overalt på småhavnene. I Frankrig kan man også få det i en masse sluser, men sjældent i de sluser, der er nævnt på kortene! Så sørg for at fylde op, når der er mulighed for det.

Vandet er normalt i god drikkevandskvalitet, og vi har aldrig oplevet problemer med kvaliteten. Enkelte steder kan man komme ud for at måtte bunkre ved hjælp af dunke, men det giver så lidt ekstra motion. En vandslange på 25-50 m er ofte handy. HUSK at have et sortiment af adaptere til vandhaner med. 1⁄2” og 3⁄4” er de mest brugte, koblingsstykker til slanger er også praktiske.

Bliver det varmt, kan det være hensigtsmæssigt en gang i mellem at tilsætte et af de forskellige bakteriedræbende vandrensemidler, der kan købes hos skibshandlerne (oftest sølvforbindelser).

En 10 l havesprøjte på dækket er nyttig til at skylle saltvand eller snavset kanalvand af kroppen efter badning/rensning af skrue og ror.

Kølevandsfilter skal være let tilgængeligt. De typer med gennemsigtigt låg er at foretrække, så de er nemme at inspicere. Der flyder meget grøde og skidt i vandet. Min. daglig inspektion og rensning.

El-stik. CE-stik indføres efterhånden mange steder, men der bruges stadig flere forskellige el-stik, køb under vejs, det bliver en helt pæn samling efterhånden. 25 – 50m elkabel er praktisk.

Det kan blive køligt om aftenen, så en lille el-varmeblæser er dejlig, når vi alligevel ligger lige ud for et el-stik på pontonen.

God ventilation om læ er en nødvendighed, evt. suppleret med et kulsejl (windscoop).
Myggenet til alle luger og ventiler.

Solsejl til cockpit er en nødvendighed, når man skal til Frankrig og evt. længere.

Ekstra YF-Flag. Vi starter naturligvis hjemmefra med nyt flag, men efter 4-5 måneders daglig brug er det som regel så falmet, at det skal udskiftes. Vi kan jo ikke være bekendt at sejle rundt med et falmet flag. De små selvklæbende Dannebrog vi kan købe på de danske tankstationer er forbavsende lysægte. Vi har sat et på fribordet agter i begge sider og et på dækket ved forlugen. Så kan vi tillade os at bjærge YF-Flaget ved solnedgang, når vi ligger i havn, uanset hvilke lokale krav der måtte være til fremmede bådes flagning.

Høflighedsflag skal naturligvis også være hele og med klare farver. Ellers er det jo ”Uhøflighedsflag”.

.
Rul til toppen