Båden på land

Søsætning og optagning - guide til det sikre bådløft

Når båden skal søsættes eller tages op, skal du være opmærksom på flere ting. Her gennemgår vi det du skal huske inden løftet.

Af: Morten Kjems - Senest ajurført d. 8. oktober 2020

I denne artikel

    Før løftet: Det kan du selv gøre

    Det er altid lidt spændende, når båden skal løftes i eller ud af vandet. Båden er jo ikke ligefrem i sit rette element, når den hænger der frit svævende i luften. Det hjælper heller ikke, at håndtering af båden ofte er overladt til andre og man selv blot er tilskuer.

    Der er dog nogle ting, som du selv kan gøre inden båden skal løftes, som sikrer et godt og sikkert løft. Har du styr på forberedelsen, er det også en hjælp til dem, der betjener kranen. Uanset om båden skal løftes af en kran på havnen eller af en vognmand, vil følgende råd være gode at følge inden selve løftet.

    1. Sørg for at landpladsen er kendt og at bukke eller stativ er parat til at modtage båden.
    2. Vær fremme i god tid ved kajen, hvor båden skal løftes. Er der noget, der skal gøres inden løftet, kan kranføren fortælle dig det og du har tid til at ordne det uden stres.
    3. Tjek hvordan båden skal vende langs kajen før løftet, så du ligger rigtigt. Ofte har kranføren en fortrukket retning. Du kan som regel tjekke det, inden du sejler til pladsen.
    4. Kend bådens løftepunkter (der hvor stropperne skal rundt om båden). Ved nogle både, kan du finde de anbefalede løftepunkter i manualen. Det vigtigste er, at stropperne ikke kommer til at løfte på roret eller skruen. Ved søsætning er det nemt at se, men ved optagning er bunden gemt under vandet og så der vigtigt at kende punkterne på forhånd. Det er en god ide at notere sig hvor punkterne er ved søsætning. Så kender du dem, når båden skal op.
    5. Kend bådens vægt, så du kan oplyse denne, hvis kranføren spørger til det.

    Brug af havnens kran

    Skal båden løftes af en kran på havnen, skal du have styr på retningslinjerne for brug af kranen inden løftet. På de fleste havne og i de fleste klubber er der klare regler for brug af kranen. Ofte gælder følgende.

    1. Der må ikke være mellemværender mellem dig og klubben. Det vil sige at kontingentet skal være betalt og båden skal have et gyldigt klub-/årsmærke.
    2. Hvis løftet koster noget, skal det være betalt og kvitteringen skal kunne fremvises.
    3. Båden skal være forsikret og der skal være dokumentation for gyldigheden.
    4. Du skal kunne anvise løftepunkter til kranføren.
    5. Har du en meget dyr båd, bør du afklare kranen/klubbens forsikringsdækning inden løftet.
    .

    Brug af vognmand

    Når du hyrer en vognmand til at løfte din båd, skal du være ekstra opmærksom. Dansk Sejlunion anbefaler at benytte en vognmand, der er specialiceret i bådløft og som har et godt ry. Derudover gælder følgende.

    1. Kend bådens løftepunkter, så du kan anvise dem. Man kan selvfølgelig også overlade alt ansvar til kranføren, men kan kender ikke båden og sker der en skade, er det muligt at forsikringen dækker, men sagbehandlingen tager tid og kan være en træls oplevelse.
    2. Skal båden tranporteres og har den en sårbar køl, er støttepunkterne meget vigtige. Der er ikke alle både, der kan tåle at hvile direkte på kølen. I det tilfælde skal de bedste støttepunkter kunne anvises. Punkterne er de samme, som hvis båden stod i et stativ. Du kan læse mere om dette i artiklen Støt båden hvor den er stærkest - om bådstativer og bukke.

    Følger du rådene i denne artikel, har du forberedt dig godt og gjort dit for at få et trygt og sikkert bådsløft.