Båden på land

Tjekliste: Gør båden klar til vinteren

Sejlsæsonen er ved at være slut og båden skal på land. Her bringer vi en tjekliste med de vigtigste ting, du skal huske inden vinteren.

Af: Morten Kjems - Senest ajurført d. 7. oktober 2020

I denne artikel

    Gør rent om læ

    Almindelig rengøring af alle overflader hindrer fugt i at samle sig og dermed i, at skimmel og mug opstår.

    Hvad betyder en smule skidt? Jeg tager rengøringen til foråret. Sådan kan man nemt tænke. Men rengøring af bådens indre om efteråret handler ikke blot om lidt snavs. Støv og skidt på overflader og i skuffer og skabe suger nemlig fugt til sig. Fugten giver grobund for noget, der er meget værre en skidt, nemlig skimmel og mug. Skimmel og mug gror glimrende i fugtigt støv og kan give affarvninger og mørke plamager, der ikke kan vaskes væk.

    Tøm båden for tøj og dyner

    Tøm båden for alt der kan suge fugt til sig. Det gælder tøj, sejlertøj, dyner og puder, redningsveste og andet, der kan holde på fugt. Fugt giver grobund for mug og det er ærgerligt at finde det lækre sejlertøj frem om foråret og finde mugpletter overalt. Er båden godt ventileret, kan hynder stilles på højkant, så de ventileres på begge sider og holder sig tørre. Mangler der god ventilation, så må hynderne også med hjem i varmen.

    Frostsikring af vandsystemer

    Når vand fryser udvider det sig og kan sprænge både wc-kummer og vandrør. Derfor skal alle bådens vandsystemer frostsikres. Der er grundlæggende to måder at gøre det på. Enten tømmes vandsystemet helt for vand, så der ikke er noget, der kan fryse eller også hældes der en frostvæske i systemet, som sænker frysepunktet. Nogen bruger husholdningssprit eller en billig vodka i stedet for frostvæske. Både tømning og frostvæske er effektive metoder og kan benyttes i kombination. Tøm det der kan tømmes, blæs evt. slangerne tørre og brug så en frostvæske, hvor tømning ikke er mulig.

    Gør dækket rent

    Afvask dækket for salt med vand eller med en mild bådshampoo. Vær særligt opmærksom på metalbeslag, hvor der kan opstå korrosion. Målet er at få alt salt skyllet af båden.

    Rens gummilister rundt om vinduerne. Her kan der nemt sætte sig skidt og snavs og lader man stå til, vokser der pludselig alger og mos ved vinduerne. Giv gummilisterne lidt silikonefedt. Det skyr vand og holder gummiet blødt.

    Motor

    Dieseltanken fyldes helt op for at undgå kondens, der kan give vand i tanken. Alternativt kan den tømmes helt. Benzintanke og dunke tømmes.

    Både indenbordsmotor og påhængsmotor vinterkonserveres. Se den særskilte artikel om vinterkonservering af indenbordsmotor.

    Batterier og el-system

    Batterierne lades helt op og frakobles. Batterier (særligt hvis de er afladede), kan tage skade af frost. Så den bedste opbevaring er et køligt, men frostfrit sted. Tjek spændingen på batteriet et par gange i løbet af vinteren. Falder spændingen til under 14,4V så lad batteriet helt op igen.

    Når batteriet ikke er koblet til, tænder du alle kontakter og afbrydere. Når kontakterne er tændte, kan de ikke irre på kontaktfladerne og bevarer bedre en god forbindelse.

    Hold båden fugtfri med ventilation

    En velventileret båd er meget nemmere at holde fri for mug og skimmel. Du kan nemt tjekke om der er tilstrækkelig ventilation ved at hænge en vredet klud til tørre i båden. Er den ikke helt tør næste dag, mangler der ventilation.

    Der er mange måder at gribe ventilation an på, alt efter om man overdækker båden med en presenning eller ej. Det vigtige er, at der er tilstrækkeligt med træk gennem båden.

    Forsikringen bestemmer hvornår båden skal på land

    Du bestemmer ikke helt selv, hvornår du tager din båd på land eller om den skal blive i vandet.

    De fleste forsikringsselskaber kræver, at båden ligger i en A-havn eller er på land senest d. 15. November.

    Tjek din egen forsikring for at være på den sikre side.