Elmotor i din båd

En elmotor i båden kan give dig stille sejlads og mindre vedligehold. Men også kortere rækkevidde, ladeudfordringer og dyre batterier. Vi dykker her ned i fordele og ulemper.

Af: Jesper Kjems - senest ajourført d. 19. juni 2024

Indhold

    Ekspandér

    Hver tredje nysolgte bil i 2023 var en elbil, så hvordan går det mon med omstillingen til el ude i alle bådene?

    Det spørgsmål afhænger som altid af fordele, ulemper og ikke mindst pris – så lad os i denne artikel forsøge at give en status på udviklingen, så du forhåbentlig bliver lidt klogere på, om det med elmotor i båden giver mening.

    Vi starter med fordelene:

    Simpel sejlads - sæt nøglen i og drej håndtaget

    At give gas i en båd med elmotor er ikke mere indviklet end at tænde din elpisker hjemme i køkkenet. Her skal du hverken tjekke olie, forvarme, tilslutte brændstoftank, give choker eller holde øje med kølevand. I med nøglen og tryk håndtaget frem for at sejle – og tilbage for at bakke. Den meget simple betjening er også med til at gøre sejladsen mere sikker, da du har adgang til ekstra kraft fra motoren i løbet af få sekunder. Samtidig har elmotoren den fordel, at den trækker lige kraftigt på alle omdrejninger uden rystelser i båden, så du ikke behøver lede efter de såkaldte ”sweet-spots”, hvor dieselmotoren kører bedst.

    Mindre vedligehold

    En elmotor er meget simpel i forhold til en brændstofmotor og samtidig er selve motoren indkapslet uden de ind- og udgange til kølevand, smøring og brændstof, som vi kender fra brændstofmotoren. Det betyder også, at du med en elmotor slipper for de klassiske dyder som olieskift, vinterkonservering, skift af filtre, vedligehold af slanger, skift af impellar, rensning af brændstoftank osv. Vedligehold af din elmotor begrænser sig i store træk til et serviceeftersyn hvert 3. eller 5. år afhængig af mærke og type, og her kan du tilmed ofte selv afmontere elmotoren og smide den bag i bilen.

    Stille sejlads uden udstødningsgasser

    Den velkendte larm fra diesel- eller benzinmotoren bliver med en elmotor erstattet af en betydeligt lavere summen, og udstødningsgasserne slipper du også for. På både påhængs-elmotorer og pod-elmotorer, sidder hele motoren under vandoverfladen, hvilket dæmper støjen endnu mere, ligesom motoren får en naturlig passiv køling af koldt havvand.

    Mere plads i båden

    Kommer du fra en indenbordsmotor, vil du umiddelbart få et tomt rum ved at skifte til en pod-motor, som jo monteres under bunden på båden. Dog kan du hurtigt få brug for pladsen til batterier, specielt hvis du skal sejle langt, hvilket kræver en velvoksen batteribank. Batterier har til gengæld den fordel, at de er mere fleksible at placere i skibet end en stor dieselmotor, selvom der også for batterier er en række krav til både brandsikkerhed og udluftning. Med elmotor er det også slut med at tørre motorolie op i motorrummet.

    Slut med ture til tanken og gratis solcelle-strøm

    Når du sejler på el, kan strømmen til batterierne komme fra flere forskellige kilder, og det at ”fylde op”, er ikke mere indviklet end eksempelvis at tilslutte landstrøm-stikket – det kan til gengæld give nogle udfordringer i havnens el-system, der ofte ikke er dimensioneret til at lade mange store batteribanker på en gang. Strømmen til din elmotors batterier kan også komme fra en solcelle, så båden stille og roligt lades op, mens du er hjemme, og så er klar til sejlads, når du ankommer til båden. Her er strømmen til din sejlads oven i købet høstet gratis og uden CO2-udledninger. De fleste både sejler i forvejen mest på årstider med meget sol, og hvis de samtidig ofte ligger stille i flere dage mellem hver sejlads, er det oplagt at udbygge el-systemet med solceller.

    Lad op, når du sejler for sejl

    En del af de nyeste elmotorer til sejlbåde har en regenereringsfunktion, så de kan fungere som en dynamo, når du sejler for sejl og på den måde lade batterierne op. Det koster en smule på farten, men de fleste meldinger lyder, at det i praksis er under en halv knob, du mister, når du lader batterierne for sejl, hvis det overhovedet kan mærkes på farten.

    Nye typer motorer giver nye muligheder

    Elmotorens mindre størrelse og kompakte design giver helt nye muligheder for at placere motoren på båden. Hvor dieselmotoren skal have slanger og ledninger til både diesel, kølevand, udstødning, gashåndtag og startstrøm, skal en elmotor blot have tilført strøm i en plus- og minusledning. Du kan altså nøjes med tre små huller i båden til to bolte en ledning. Nogle nøjes derfor ikke med en enkelt pod-motor, men monterer i stedet to mindre pod-motorer i hver side af båden. På den måde kan båden pludselig kan dreje som på en tallerken i havnen ved at sætte den ene motor i bak, mens den anden sejler fremad. Dog sidder podmotorer i siden af båden også lidt mere udsat, når de ikke er beskyttet af bådens køl. Nogle producenter kan også levere podmotorer, som du kan dreje oppe fra roret eller styringsenheden. På disse typer får skibet altså samme muligheder for at manøvrere, som vi kender fra en påhængsmotor, og du kan så vælge at spare udgifterne til en bovpropel.

    Masser af strøm i resten af båden

    En stor lithium batteribank til din elmotor giver ikke kun nye muligheder til selve fremdriften af båden. Med en kæmpe batteribank og 220 volt invertere i båden, har du også mulighed for at bruge mere strøm på bådens andre apparater. Det kunne være at udskifte gaskomfuret med et induktionskomfur. Her skal du selvfølgelig huske, at et højt forbrug på andre ting i båden så nedsætter din rækkevidde, ligesom du risikerer ikke at kunne lave mad, hvis du har kørt batterierne i bund under sejladsen.

    Ja, ja, men hvad så med…

    Det lyder jo alt sammen meget godt, men hvorfor er det så, at vi ikke ser denne nye teknologi i samtlige både i de danske havne? Som du nok har regnet ud, er der selvfølgelig også nogle ulemper ved at installere elmotor i båden.

    Rækkevidde koster

    Skal du sejle langt for elmotor, får du brug for en velvoksen batteribank. Mange både har i dag dieseltanke på mere end hundrede liter, så de kan sejle i rigtig mange timer i stræk uden behov for at tanke. Og selvom nye typer batterier kan indeholde meget mere energi end tidligere, er vi stadig langt fra energitætheden i diesel eller benzin. Med andre ord vil det være helt urealistisk dyrt at installere batterier, der kan sejle lige så langt som en tilsvarende båd med dieselmotor og stor dieseltank.

    På den anden side, er det nok ikke alle sejlere, der har behovet for at sejle i flere døgn i træk for motor. Har du i stedet kun brug for 30-40 minutters sejlads til at få sejlbåden ind- og ud af havnen, kan du nøjes med et mindre batteri, så den samlede el-løsning er billigere end en tilsvarende ny diesel- eller benzinmotor. Men også med et 4-5 timers sejlbehov, kan elmotoren ofte konkurrere på pris. Ifølge Henry Thomsen fra Solbaaden.dk får han også ofte henvendelser fra kunder, der har fået et tilbud på en ny dieselmotor med installation, hvor en tilsvarende løsning med elmotor og batteri faktisk ender med at være billigere. Men det afhænger meget af både bådtype og sejlbehovet, så Henry opfordrer generelt folk, der skal udskifte deres motor til at indhente tilbud på begge dele, så de selv kan sammenligne priserne.

    I vores anden artikel kan du læse om, hvordan du finder ud af hvor kraftig elmotor, du har brug for til din båd og ikke mindst, hvor stort et batteri, du har brug for, for at kunne sejle de distancer, du ønsker uden at skulle lade op.

    En anden overvejelse i forhold til rækkevidde er den fart, du ønsker at sejle med. Fart koster nemlig mere end noget andet i forhold til batteri-kapacitet. Derfor er elmotoren også ret udbredt i små fiskejoller, der blot har brug for at kunne dørve langsomt rundt, mens de fisker.

    Men vi begynder også at se sejlklubber, der investerer i elmotordrevne rib-både til kapsejlads og undervisning. Her er anskaffelsesprisen typisk forholdsvis høj, men det begynder altså at opvejes af lavere driftomkostninger til strøm, service og reparationer. Større motorbåde på el ser vi i dag mest i luksus-klassen og på konceptbåde med prisskilte på flere millioner.

    Midt i mellem ligger elmotorer i sejlbåde, hvor kombinationen af sejl og motor i mange situationer gør elmotoren til et mere oplagt valg end i den rene motorbåd med behov for at sejle længere distancer.

    Det handler altså først og fremmest om at vurdere dit behov for både kraft og rækkevidde, når du skal vurdere, om en løsning med elmotor vil give mening.

    Stort batteri koster – men er muligvis billigere i længden

    Med til økonomien hører selvfølgelig også, hvad motor og batteribank koster. Ofte er det oppe i de store elmotorer eller store batterier, at systemerne får svært ved at konkurrere på prisen med en tilsvarende brændstof-motor. Men ifølge Henry Thomsen rykkes grænsen hele tiden for, hvor store elmotorer og batterier, du kan få for det en tilsvarende brændstofmotor koster.

    Med til det regnestykke hører også, at du kan forvente lavere løbende drift omkostninger og eventuelt også gratis ”brændstof”, hvis du supplerer systemet med en solcelle på båden.

    Dem der har fået hovedrenoveret en dieselmotor ved også, at det sjældent er en billig fornøjelse. Og selvom elmotorer også skal til service, når de eksempelvis skal have skiftet pakninger, er service-omfanget og vedligeholdelsesomkostningerne noget mindre, da der simpelthen er markant færre dele i en elmotor, der kan gå i stykker.

    Ladning kræver adgang til strøm

    En elmotor med batteri skal i sagens natur have strøm. Og har du en stor batteribank i båden, du gerne vil have ladet op hurtigt, er det ikke nok med de få ampere, der typisk er mulighed for at trække fra de fleste havnes landstrømstik. Typisk er el-standerne i havnene slet ikke dimensioneret efter, at både med store batteribanker skal kunne lade op i en fart, så med en elmotor kan du altså ikke bare sejle ind i en havn og fylde båden op på fem minutter, som vi er vant til med benzin eller dieselmotorer. På samme måde er det også slut med at fylde en reservedunk med brændstof på den nærmeste tankstation.

    Ladeinfrastrukturen til både vil selvfølgelig blive udbygget i takt med, at flere og flere bådejere skifter over til el. Men specielt hvis du har et behov for at lade op på kort tid, kan du komme i problemer i mange havne, hvor der simpelthen ikke findes denne el-kapacitet endnu. Skal de større motorbåde kunne hurtiglade på havnen, skal vi i fremtiden have installeret hurtigladere, som vi kender det til elbiler.

    Har du derimod blot brug for at lade med almindelige 220v og få ampere over mange timer, er der typisk ikke de store problemer i dag. Strømmen på mange havne er dog en del dyrere pr. kWh, end du betaler derhjemme. Alligevel vil strømmen til bådens elmotor ifølge Henry Thomsen altid være noget billigere end de udgifter, du ville have brugt på en tilsvarende benzin- eller dieselmotor, fordi elmotoren udnytter energien langt mere effektivt.

    Adgangen til landstrøm i mindre mængder er som bekendt udbredt i de fleste havne – også der, hvor der ikke findes en diesel eller benzin-stander. Så kan du nøjes med langsom-ladning, vil du på den måde have flere muligheder for at ”tanke op” i en båd med elmotor. På de mindre påhængs-elmotorer, kan du også tage batteriet med hjem eller op i klubhuset og sætte det til ladning i en almindelig stikkontakt.

    Men hvad koster så sådan en løsning med batterier og elmotor? Og hvor stor en motor og batteri har jeg brug for? Det kan du læse mere om i vores anden artikel, som ligger lige her.

    .
    Rul til toppen