Så stor skal elmotor og batteri være til din båd

Når du undersøger mulighederne for at montere elmotor i båden, løber du hurtigt ind i spørgsmål om, hvor stor en motor og ikke mindst, hvor stort et batteri, du har brug for.

Af: Jesper Kjems - senest ajourført d. 19. juni 2024

Indhold

    Ekspandér

    Uanset om du er på udkig efter en påhængs-elmotor til din dingy, en pod-motor eller indenbords elmotor, kan det være svært at vurdere, hvor stor en motor, du har brug for. Ofte er det smart at starte med at tjekke, hvor mange hestekræfter en ny tilsvarende brændstofmotor skulle have for at passe til netop denne båd.

    Hvis du allerede har sejlet med en benzin- eller dieselmotor i båden, ved du også, om denne motor giver dig den kraft, du har brug for. Eller om du måske nogle gange mangler noget power, så du skal gå efter en elmotor med lidt mere kraft end din nuværende motor. Kan også være, du altid sejler for halv kraft på din nuværende motor, hvilket kan betyde, at du så kan nøjes med en lidt mindre elmotor.

    Når du ved, hvor mange hestekræfter, du er på udkig efter, kan du så begynde at kigge på de forskellige producenter af elmotorer, som alle skriver cirka hvor mange hestekræfter, deres forskellige størrelser elmotorer kan erstatte.

    Ifølge Henry Thomsen fra Solbaaden.dk er der mulighed for at forbedre mange elmotorers effektivitet ved at investere i en mere effektiv foldepropel. På den måde kan du i nogle tilfælde nøjes med en lidt mindre og dermed billigere elmotor, som stadig har kraft nok til din båd, hvis du samtidig investerer i en bedre propel. Her er det også smart at spørge nogle de firmaer, der sælger elmotorer, om de har erfaring med netop din bådtype. Der findes også en række meget hjælpsomme grupper på Facebook, hvor du forhåbentlig kan finde andre, der har erfaringer fra en båd, der ligner din egen.

    Elmotorer findes i dag i mange forskellige størrelser, men prisen på elmotorer og batterier stiger ret voldsomt, jo mere motorkraft, du har brug for. Derfor ser Henry Thomsen også flest skifte til elmotor på de lidt lettere bådtyper, hvor behovet for fremdrift ikke er helt så stort i som i større motorbåde.

    Det er eksempelvis sejlbåde, som er født med indenbordsmotor på under 10 hestekræfter, hvor man ofte kan nøjes med eksempelvis en 3 kw podmotor med foldepropel. Så har du endnu ikke købt den båd, du vil ombygge til elmotor, kan du overveje at gå efter bådtyper, der i forvejen sejler med lidt mindre benzin- og diesel motorer end andre både i samme størrelse. Det betyder nemlig typisk, at de på grund af formen på båden har lidt mindre motor-behov end andre både i samme størrelse.

    Du skal selvfølgelig også vælge, hvilken type elmotor, du ønsker. Her står valget overordnet mellem indenbords elmotor, pod-motor og påhængsmotor.
    Indenbordsmotoren sidder samme sted, som bådens indenbords diesel- eller benzinmotor og kan ofte genbruge skrueaksel og propel.

    Pod-motoren sidder monteret under båden og monteres med blot to bolte og en hul til ledningen. Fordelen er, at den ikke optager plads i båden og også larmer en smule mindre end de andre elmotorer. Til gengæld skal du have båden op af vandet for komme til motoren. Pod-motoren fås desuden i en drejelig udgave, som tilføjer ekstra styringsmuligheder.

    Påhængsmotoren er i sagens natur lettere at tage med væk fra båden. For de mindre påhængsmotorer op til 3 hk, kan batteriet være integreret på selve motoren.

    Stor forskel på batterier

    Batterierne er ofte den dyreste post i en samlet elmotorløsning til din båd. Og der sker i disse år en kæmpe udvikling, hvor vi nærmest måned for måned ser nye batteri-teknologier drevet frem af udviklingen af nye elbiler.

    Generelt kan de gamle bly-batterier i forskellige former med navne som Deepcycle, Marine lead, GEL og AGM ikke længere betale sig og erstattes i stedet af forskellige former for lithium-batterier. De gamle bly-batterier er godt nok stadig billigere i anskaffelse end lithium-batterier, men kan aflades mindre, så den reelle kapacitet stort set svarer til den, du får i et litium batteri til samme pris. Samtidig holder bly-batterierne til markant færre op- og afladninger, så prisen i forhold til levetiden ofte er en del højere end lithium-batterier.

    Inden for lithium-batterier er såkaldte Li-ion batterier stille og roligt ved at blive væltet af pinden af lithium jernfosfat batterier, også kaldet LFP eller LiFePO4. LFP-batteriet holder til flere tusind fulde op- og afladninger, så du stadig vil have gode og velfungerende batterier efter 10-15 års brug. Energitætheden er lidt lavere i LFP batterier end i Li-ion, men det har ikke den store betydning i både, hvor de blot vil fylde og veje en lille smule mere end Li-ion batterier med samme kapacitet – og LFP batterier vejer stadig markant mindre end blybatterier med tilsvarende kapacitet.

    LFT batterier er også sikrere end Li-ion batterier med mindre fare for overophedning og brand, ligesom de fungerer bedre i både meget kolde og meget varme omgivelser. Det er dog yderst vigtigt, at du ikke overskrider de grænse-temperaturer, der er for at lade på batteriet, da specielt ladning i frostvejr kan ødelægge mange lithium-batterier. Af samme grund fås mange lithium-batterier til både også med specielle sikkerheds funktioner, som simpelthen slukker ladningen, når temperaturen ved batteriet kommer under frysepunktet eller alternativt starter en lille batterivarmer i batterikassen, som sikrer den rette ladetemperatur. Køber du elmotor og batteri som en samlet løsning er disse sikkerhedsfunktioner typisk indbygget, så du ikke risikerer at skade batterierne, når du lader dem op.

    Så stort skal dit batteri være

    Når du skal vurdere, hvor stort et batteri, du har brug for, kan du selvfølgelig altid spørge de forskellige forhandlere, som ofte har erfaring fra lignende både og kan rådgive dig om, hvor langt og hurtigt, du vil kunne sejle med en bestemt motor og et bestemt batteri.

    Men du kan også ret let selv lave de indledende udregninger, som giver dig et billede af, hvor stort et batteri, du har behov for.

    Elmotorer har for det meste en størrelse, der er angivet ved et antal kilowatt eller bare kW. Kilo betyder tusind, så hvis en motor hedder noget med 3kW, betyder det, at den bruger 3000 watt, når den sejler for fuld kraft.

    Batteriernes kapacitet er også angivet i watt eller kilowatt, men her sætter man så et lille h bagved, som betyder ”hour”. Altså har et batteri en kapacitet på 1 kilowatttime eller 1 kWh, betyder det, at det vil kunne drive noget, der bruger 1000 watt i en time - eller noget, der bruger 500 watt i to timer osv.

    Så hvis nu vores behov er at kunne sejle 4 timer i træk for fuld power med vores elmotor på 3 kW, jamen så har vi brug for et batteri, der samlet har en kapacitet på 4 timer gange 3 kW = 12 kWh.

    Hvis batteriets kapacitet i stedet er angivet i amperetimer eller Ah, skal du gange med antallet af volt for at få kapaciteten i Wh eller kWh. Altså et batteri på 48v og 50Ah har en kapacitet på 48x50 = 2400 Wh eller 2,4 kWh (du skal dividere med 1000 for at gå fra Wh til kWh).

    Samtidig er det også vigtigt, at batteriet passer til motoren, så det leverer det antal volt, der passer til din elmotor, ligesom batteriet over lang tid skal kunne levere det antal watt, som motoren bruger ved max. belastning.

    De sidste knob, koster mest

    Det gælder i princippet både i el- og brændstof drevne både, at større fart hæver energiforbruget betydeligt. Sætter du farten i båden op fra 3 til 4 knob, fordobles typisk den energi, du skal bruge til at drive motoren. I båden med den store dieseltank, betyder det blot, at du skal tanke lidt oftere, men for båden med el-motor, kan du altså ved at sætte farten ned, forhøje bådens rækkevidde betydeligt.

    Her kan du se en oversigt, hvor Henry Thomsen fra solbaaden.dk har regnet på forbruget for forskellige både med elmotor ved forskellige hastigheder.

    Læg mærke til, at elforbruget stiger kraftigt for hver knob, bådene øger hastigheden.

    En smart ting ved denne viden om, at rækkevidden forøges ved lavere hastigheder er, at du kan bruge det som sikkerhed for at kunne nå i havn, simpelthen ved at sætte farten lidt ned, når du kan se, at der ellers ikke ville være strøm nok på batterierne.

    En anden overvejelse er selvfølgelig, at du vil bruge mere strøm i bølger, modstrøm og modvind. Så præcis som med en brændstofmotor, skal du huske, at både motorkraft og den distance, du kan sejle og altid også afhænger disse ydre påvirkninger, og derfor er det smart at overdimensionere motoren en smule, så du har nok motorkræft også i de lidt vanskeligere vejrforhold.

    Nye og billigere batterier

    De kommende år kommer der helt sikkert nye batterityper, der vil give længere rækkevidde for en lavere pris. Udfordringen er altså præcis, som vi ser for elbiler, at du kommer til at købe en teknologi, der vil blive både billigere og bedre i fremtiden. Dette gælder jo også for andre nye teknologier, men forskellen er blot, at udviklingen i dag går ret hurtigt indenfor batteri-teknologi, fordi hele verden har fokus på at lave mere effektive elbiler.

    Det handler altså om at købe den løsning, du har brug for, når du synes økonomien er til det, og løsningen dækker de behov, du har i din båd. Og så ellers glæde dig over alle fordelene, som jo ikke forsvinder, selvom der kommer både bedre og billigere batterier i fremtiden.

    Rul til toppen