Den ultimative guide til VHF radioer
En moderne VHF radio er meget mere end blot en radio. Her gennemgår vi alle funktionerne og hjælper dig til at vælge den radio, der passer til dig.
En moderne VHF radio er meget mere end blot en radio. Her gennemgår vi alle funktionerne og hjælper dig til at vælge den radio, der passer til dig.
I 'gamle dage' var en VHF radio blot en radio, der kunne foretage opkald til kyststationer og andre skibe. I dag er der proppet så meget elektronik i det vi kalder en radio, at den er meget mere end det. Moderne VHF radioer til skibe er små computere, der både kan bruges som navigationsudstyr, varsle om kollision og lynhurtigt sende et digitalt nødsignal til kyststationer og andre skibe. Har man en moderne VHF radio ombord, har man både et alsidigt kommunikationsværktøj, et stykke uvurderligt sikkerhedsudstyr og et navigationsinstrument.
I denne artikel dykker vi ned i alle mulighederne og gennemgår funktionerne en for en. Når du har læst artiklen, har du en langt bedre forståelse for den radio du allerede har og forudsætningerne for at vælge en ny radio, der passer til dit behov.
Før vi kommer til alle de spændende funktioner, er vi dog nød til at få nogle forudsætninger på plads.
Alle, der har sejlet bare lidt væk fra kysten, har oplevet at telefondækningen forsvinder. Først forsvinder internetdækningen og kort efter også telefonsignalet.
En VHF radio har væsentligt bedre rækkevidde og som vi skal se i artiklen, har den nogle helt unikke sikkerhedsfunktioner, som er afgørende til søs. Derfor er en VHF radio et meget bedre værktøj end telefonen, når det gælder sikkerhed.
Før vi dykker ned i radioens funktioner, skal vi kigge lidt på forudsætningerne for at betjene en VHF radio. For at betjene en radio, skal du have et certifikat. Reglerne for brug af radioer på skibe er internationale. Det samme er navnet på certifikatet nemlig - Short Range Certificate. På dansk kalder vi det for et SRC certifikat.
Det kræver et lille kursus at få certifikatet. Både kurset og den efterfølgende eksamen, kan tages online over et par aftener. Mange sejlklubber udbyder også VHF/SRC kurser.
Alle der betjener en maritim VHF radio, skal have et certifikat - også hvis du blot har en lille håndholdt model. Du kan dog godt købe en radio uden at have certifikatet.
Selvom du i udgangspunktet skal have et certifikat, for at benytte en VHF radio, må du godt foretage opkald i en nødsituation uden. Hvis du er gast og skipper har fået et ildebefindende og ikke kan betjene radioen, må du godt foretage et nødopkald.
SejlSikkert har lavet et klistermærke med trin-for-trin instruktioner i, hvordan du foretager et nødopkald. Klistermærket kan placeres tæt ved radioen. Hør din sejlklub om de har et, ellers kan du selv bestille et hos dem.
Når du har fået et SRC certifikat, kan du rekvirere et såkaldt kaldesignalsbevis til dit skib hos Søfartsstyrelsen. Med kaldesignalsbeviset, følger et MMSI-nummer. Dette nummer er vigtigt fordi, at mange af de mere avancerede og afgørende sikkerhedsfunktioner på moderne radioer, ikke virker uden et gyldigt MMSI-nummer.
MMSI står for: Maritime Mobile Service Identity.
Nummeret fungerer ligesom et personnummer for dit skib. I en nødsituation, kan andre alene ud fra nummeret slå båden op og få oplysninger om båden, der er afgørende i forbindelse med en redningsaktion.
MMSI-nummeret fungerer også som et maritimt telefonnummer, så du kan 'ringe' til andre både fra din radio og modtage opkald fra andre.
Du vil ofte høre om Lyngby Radio i forbindelse med VHF radioer. Lyngby Radio er ikke en lokalradio i Lyngby, selvom det kunne lyde sådan. Lyngby Radio er navnet på den centrale kystradiostation i Danmark. Det er Lyngby Radio der modtager og håndterer nødopkald og i det hele taget er sejlernes hjælper i land. Via et netværk af radiostationer i hele landet kan Lyngby Radio kommunikere med sejlere i alle danske farvande.
Kanal 16 er en VHF kanal, der er reserveret til nødopkald. Lyngby radio overvåger kanal 16 døgnet rundt og alle erhvervsskibe har pligt til at lytte med på kanal 16. Fritidssejlere har ikke lyttepligt, men mange lytter med.
VHF radioens mest grundlæggende funktion er, at den gør det muligt at tale sammen trådløst via radiobølger. VHF står for Very High Frequency. Forkortelsen fortæller bare lidt om frekvens og bølgelænge. Det vigtige for os sejlere er, at vi ude på vandet, kan få kontakt til andre skibe og til kyststationer i land.
Med VHF radioen kan du blandt andet:
Den væsentligste funktion ved VHF radioen er dog, at du kan lave nødopkald på kanal 16. Alle skibe i nærheden og Lyngby radio, har så mulighed for at iværksætte en redningsaktion.
Du kan også selv lytte med på kanal 16 og komme andre nødstedte sejlere til undsætning. På den måde bliver du en del af det store fællesskab, der døgnet rundt 'lytter efter' og passer på hinanden til søs.
De fleste moderne radioer har i dag en indbygget GPS antenne. Andre har mulighed for at tilkoble en ekstern GPS antenne.
GPS - Global Positioning System kræver vist ikke nogen nærmere introduktion. Vi kender GPS fra vores telefon, hvor vi med eksempelvis Google Maps, kan få præcise kørselsvejledninger og finde rundt i byer, vi aldrig har været i før.
GPS er smart! Det giver os vores nøjagtige position og en masse andre informationer, der er helt afgørende for sejlere.
GPS giver blandt andet adgang til:
Alt i alt er en radio med GPS en glimrende lille nødplotter. Hvis din primære elektroniske navigation går i stykker, har du en fremragende backup i din radio. Bruger du papirsøkort kan du hurtigt afsætte din position efter at have aflæst den på VHF radioen.
DSC står for Digital Selective Call. En radio med DSC funktion er i stand til at sende og modtage digital information i form af prædefinerede tekstbeskeder. Informationen vises i radioens display. Det er ikke en maritim SMS service, for du kan kun sende bestemte og strengt definerede beskeder.
Den altoverskyggende fordel ved radioer med DSC er, at de kan sende en prædefineret nødmelding med et enkelt tryk på distress-knappen (nød-knappen på dansk). Når distress-knappen holdes inde i 5 sekunder, udsendes der med det samme en nødmelding til samtlige skibe og kystradiostationer. Hos modtagerne vil beskeden blive genkendt som en nødmelding og deres radio vil afgive en høj alarm tone, så de bliver opmærksom på din nødsituation.
Nu begynder alle de elementer, der er beskrevet ovenfor at hænge sammen.
MMSI nummeret (bådens personnummer), som SRC certifikatet giver adgang til, kan kodes ind i en radio med DSC.
Når du sender en nødmelding ved at trykke på distress-knappen, bliver dit MMSI nummer sendt med, som en del af beskeden. Hvis din DSC radio også har en GPS antenne, bliver din nøjagtige position ligeledes sendt med.
På blot 5 sekunder kan du sende en nødmelding med alle de informationer, der er essentielle for at iværksætte en redningsaktion.
Disse oplysninger er vitale for en vellykket redningsaktion og derfor er en DSC radio et helt uvurderligt stykke sikkerhedsudstyr.
Din radio forsætter med at udsende nødmeldingen hvert 3. minut indtil den er blevet hørt. Du kan altså koncentrere dig om din båd og besætning og vide at redningstjenesterne hele tiden er orienteret om din position.
Det at distress-knappen er så enkel at bruge øger sikkerheden markant. Alle, uanset erfaring og sømandskab, kan trykke på en knap uden yderligere instruktion. Gaster, børn og gæster kan nemt instrueres i, "at trykke på den røde knap" i en nødsituation. Eksempelvis hvis skipper, der normalt betjener radioen, er kommet til skade.
At kunne overbringe alt væsentlig information på en enkel og nem måde i en nødsituation er DSC funktionens helt store fordel.
Ligesom du kan sende en nødmelding, kan du naturligvis også modtage andres. På den måde er radioer med DSC med til at øge sikkerheden for alle der færdes på havet.
DSC er en del af GMDSS - Global Maritime Distress and Safety System og er specifikt udviklet for at erstatte traditionelle tale-nødopkald med et enklere og mere sikkert system.
En radio med DSC og indbygget GPS kan findes til priser fra 1.600 kroner (i 2024). I betragtning af hvor meget sikkerhed den giver, anbefaler Dansk Sejlunion alle bådejere at tage et SRC certifikat, få et MMSI-nummer og anskaffe sig en DSC radio.
DCS er ikke kun en sikkerhedsfunktion. En anden smart funktion ved DSC radioer er, at du kan 'ringe' op til andre skibe og kyststationer, når du kender deres MMSI-nummer. Du taster ganske enkelt MMSI-nummeret og den radiokanal du ønsker at tale på. Hos modtageren lyder der en ringetone og hun kan se hvem opkaldet kommer fra. Når hun tager imod opkaldet skifter radioen til den aftale kanal og I kan nu begynde samtalen.
Det smarte er, at I ikke forstyrrer andre sejlere og at du kan få kontakt uden at vide, hvilken kanal modtageren lytter på.
De mest avancerede (og dyreste) VHF radioer har en indbygget AIS modtager. AIS står for Automatic Identification System. AIS er et navigations- og antikollisionssystem, der giver nogle helt unikke muligheder.
Med en AIS modtager indbygget i din radio kan du modtage information fra skibe der har en AIS sender. Du kan blandt andet få oplysninger om navn, type, position, kurs, fart, nationalitet, destination og skibets MMSI-nummer. Oplysningerne bliver løbende opdateret uden, at du skal gøre noget aktivt.
Særligt kurs og fart er vigtige. For med de oplysninger kan computeren i din radio beregne, om du er på kollisionskurs med andre skibe. Har du overset et skib eller er der dårlig sigtbarhed, kan din radio afgive en alarm, hvis et andet skib kommer tæt på. Det forudsætter at din radio også har GPS, hvilket alle radioer med AIS også har i praksis.
På din radios display, kan du se de skibe, der udsender et AIS signal og se oplysninger om dem. Fordi at AIS oplyser skibenes MMSI-nummer, kan du 'ringe' til dem med DSC funktionen, som er beskrevet ovenfor. Det kan være nyttigt, hvis du har behov for at gøre opmærksom på dig selv og skabe kontakt.
Det er også muligt at dele AIS oplysningerne fra din radio (din AIS modtager), til andre navigationsenheder om bord. På den måde kan du få vist andre skibe og oplysningerne om dem på din kortplotter.
Det er vigtigt at understrege, at AIS ikke viser alle skibe. Det er kun større skibe, passagerskibe og fiskefartøjer over 15 meter, der lovpligtigt skal have en AIS sender. Nogle lystfartøjer har det også, men langt fra alle. Derfor er det stadig nødvendigt at holde behørigt udkig.
Husk også at du med en AIS modtager, kun kan se skibe med en AIS sender. Du udsender ikke selv noget AIS signal og er derfor 'usynlig' på andres AIS udstyr.
Tidligere var der stor forskel i antallet af funktioner i stationære og i håndholdte VHF radioer. Nu er elektronikken skrumpet så meget, at alle funktioner kan være i en håndholdt enhed.
I dag kan du få en håndholdt VHF radio med alle kanaler, GPS, DSC og i 2021 blev den første håndholdte VHF radio med AIS modtager præsenteret. Derfor er valget mellem en stationær og håndholdt VHF radio ikke længere et valg mellem funktioner.
Den mest afgørende forskel på den stationære radio og den håndholdte er rækkevidden. Den stationære radio er som regel forbundet til en større antenne i toppen af masten. Den er også koblet til bådens forbrugsbatteri. Den store antenne og den høje placering øger rækkevidden. Adgangen til masser af strøm gør at effekten der sendes og modtages med kan skrues op. Den typiske effekt er 25 Watt. Det giver også mere rækkevide.
Rækkeviden for en stationær VHF radio er ca. 30 sømil. Den store rækkevidde gør det muligt at komme i kontakt med skibe og kystradiostationer i en stor radius, hvilket øger sikkerheden.
Den håndholdte VHF radio har en væsentligt kortere rækkevidde end en stationær model. Med en lille antenne og lav placering (i din hånd tæt ved vandet), kan den ikke række så langt. De håndholdte modeller får strøm fra et mindre batteri og derfor må de også økonomisere med sendeeffekten. Som regel er effekten på 5-6 Watt, hvilket giver begrænset rækkevidde. Batterilevetiden er også begrænset og varierer fra model til model.
Rækkeviden for en håndholdt VHF radio er 3 - 5 sømil.
Selvom rækkevidden er kortere for en håndholdt VHF radio, har den også en række fordele:
De bedste modeller har endvidere smarte funktioner som:
Ofte er den bedste løsning ikke et enten eller, men et både og. Har du både en stationær og en håndholdt radio, får du det bedste fra dem begge. Mange, der har begge dele, bruger den håndholdte til nær kommunikation fra cockpittet og den stationære, når den lille ikke rækker. Det er også en tryghed at have en håndholdt model som backup, hvis strømmen eller den stationære svigter. Med to radioer er det også muligt at kommunikere med 'ekspeditioner' på tur i en jolle eller på land fra 'moderskibet'.
Som nævnt, er forudsætningen for at bruge en VHF radio, at du har et SRC certifikat. Dansk Sejlunion udbyder et online kursus og eksamen, som du kan tage hjemme hos dig selv. Det er ikke krævende og kan klares på et par aftener.
Du kan også kontakte din sejlklub og undersøge om du kan tage kurset der.