Introduktion til flod- og kanalsejlads
Start her hvis du gerne vil have et overblik og læse andres turberetninger om sejlads på floder og kanaler i Europa. Vi guider til, hvordan du planlægger din tur.
Start her hvis du gerne vil have et overblik og læse andres turberetninger om sejlads på floder og kanaler i Europa. Vi guider til, hvordan du planlægger din tur.
De sidste 20 år er det blevet mere og mere almindeligt at sejle på de indre vandveje i Europa.
Nogen gør det for at ”skyde genvej” til Middelhavet, andre fordi de kan opleve helt andre ting end ved at sejle i Skandinavien. Og så er der de to store grupper, hvor fysisk formåen gør det upraktisk at sejle sejlbåd i bølger eller at en eller flere i familien simpelthen ikke har lyst til at leve på ”den blå hylde”. Og uanset årsagen, så kan flod- og kanalsejlads opfylde alle disse behov og samtidig give utrolige oplevelser af natur, kultur og søde mennesker.
På denne side finder du en række artikler, turbeskrivelser og links, der kan inspirere og hjælpe dig til at planlægge din egen tur.
Det er forskellige frivillige, der har bidraget til denne samling. Tak til Bjørn Larsen, som er administrator for facebookgruppen Flod- og kanalsejlere i Europa, for at samle og revidere materialet. Dansk Sejlunions rolle er blot at gøre materialet tilgængeligt i samlet form. Har du forslag til ændringer eller bidrag i form af artikler eller turbeskrivelser, så tag kontakt til Dansk Sejlunion på email: ds@sejlsport.dk.
Har du fået lyst til at sejle på kanaler, så har vi en god introduktion til kanalsejlads.
Svend Albrechtsen og Ove V. Hansen har sammen lavet en introduktion til kanalsejlads og til regelsættet omkring sejlads på floder og kanaler.
Der er forskellige begrænsninger på bådens fysiske størrelse på de forskellige vandveje. Dybgang over 1,80m er generelt en udfordring. I de små franske og tyske kanaler er 1,60m nemmere at komme rundt med. Vil man have det hele med, er vi nede på 1,0m.
På samme måde med højden over vandet. Hvis man vil være sikker, så holder man sig under 2,70m, men de fleste steder kan man komme igennem med 3,40m. Det er faktisk kun ”Staande Mast Route” i Holland, hvor man kan beholde en mast på. Til gengæld sejler man på visse strækninger i konvoj og om natten.
Båden bør være i normal tip-top stand som til en hvilken som helst normal langtur, særlig hvad angår motoren/motorerne . Der bør være godt med fendere til begge sider, og mange bruger et fenderbræt udenpå fenderne for at fordele belastningen. Det er særligt nyttigt på både med runde sider.
Især kølbåde kan have fornøjelse af et 2m langt landgangsbræt, når der skal fortøjes lidt ude fra kanalbredden på grund af dybgangen. Det kan evt. være et fenderbrædt, der klarer begge opgaver.
En god service-manual til motor og gear kan være uhyre praktisk. Tag små forbrugsdele som pakninger, membraner, Morse/Teleflex kabel til kobling og gas, impellere, kileremme, filtre osv. med. En velforsynet værktøjstaske er altid rar at have ombord.
Sejlads på Europas indre vandveje reguleres primært af CEVNI-konventionen. De Forenede Nationers økonomiske kommission for Europa er det koordinerende led, som gennem CEVNI forsøger at ensrette reglerne for sejlads på de nationale vandveje.
På nuværende tidspunkt er reglerne ikke helt ens, idet nogle nationer har egne regler for særlige vandløb. Målet om at nå ensartethed, som man for eksempel har det i de Internationale Søvejsregler, ligger et stykke ude i fremtiden.
Hvis du ønsker at sejle gennem Europa, er du underlagt mange forskellige regler og nationale tolkninger af CEVNI konventionen undervejs. Dette har dog ikke den store betydning for fritidssejlere i mindre både (under 15 meter). For fritidssejlere i mindre både er det nok at sætte sig grundigt ind i CEVNI reglerne og erhverve sig et kanal/flod certifikat - fx gennem Dansk Sejlunion.
Sejler man i en større båd, kan rejsen blive noget mere besværlig med hensyn til at have de rette dokumenter.
I CEVNI konventionen skelnes mellem reglerne for lystfartøjer under og over 15 meter, og der er særlige regler for fartøjer over 15 meter, over 15 tons og en fart på mere end 20 km/t. Desuden gælder der supplerende regler for sejlads på de store floder som Rhinen, Donau, Rhone m.fl.
Dette udvidede CEVNI-kursus (kanalkursus) udbydes ikke i Danmark. Så skal du sejle på de indre europæiske vandveje, i et fartøj som opfylder ovenstående kriterier, skal du enten kontakte den tyske sejladsorganisation Deutscher Segler-Verband: www.dsv.org eller RYA – Royal Yachting Association: www.rya.org.uk.
Denne artikel, der beskriver nogle havnemuligheder på kanaler og floder, er skrevet på baggrund af Ove Hansens oplevelser på sine ture gennem Europas kanaler.
Denne artikel beskriver Vildgåsens tur fra i 2007.
Ove V. Hansen beskriver Vildgåsens ture nordpå gennem Europa i de følgende beretninger:
Claus Lykke Jepsen har skrevet en utrolig grundig og lærerig indføring i denne lange turs oplevelser og udfordringer.
Torben Jensen har skrevet om sine oplevelser på tur til den tyske hovedstad med afstikere i den vestlige Polen.
Rita & Mogens Lauritsen har skrevet en rigtig god beretning om sejlads i resten af Nordtyskland og her er også Eideren med.
Lisbeth Elgaard har skrevet om sejladsen fra St. jean de Losne til Mulhouse – Strasbourg og videre til Mosel i 2006.
Sven Bové Christensen og Kirsten Brusch, der har båd liggende i Sct Florentin, ville bidrage med noget helt friskt, der enten skulle være Canal de Bourgogne eller hvis den ikke var sejlbar skulle det være den 'Lille Bourgogne Ring' der består af Canal de Nivernais efterfulgt af Canal de Briare, Canal de Loing, Seine og Yonne floderne. Det blev Bourgogne der vandt.
Hella Krabbe Clausen har delt sin rejsebeskrivelse fra sejlads i det sydfranske samt en beskrivelse af sejlads på Canal du Midi.
Rita & Mogens Lauritsen har lavet 2 beretninger, der fortæller om sejlads på henholdsvis Göta kanalen og Dalslands kanalen.
VNF er en fransk hjemmeside om sejlads på floder og kanaler. Vi har valgt at linke direkte ind til den side, hvor oplysninger om lukning af kanalstrækninger og sluser kan downloades. I 2021 blev VNF hacket, og siden har det ikke været muligt at tilgå siden direkte fra Danmark. Den kan dog tilgås med VPN. Ellers må man vente til man er i Tyskland, for de må godt.
Link til VNF... samt underside med efterretninger (på engelsk) for skippere her.
Elwis.de er den side som alle kanalsejlere har brug for på de tyske vandveje. ELWIS står for Elektronisches Wassserstrassen-Informationssystem. På hjemmesiden finder du henvisninger til alle gældende regler for fritidsfartøjer på de indre tyske vandveje. Du finder også oplysninger om aktuel vandstand i floder og kanaler og oplysninger om spærring af sluser og mange andre relevante sejladsoplysninger.
I Holland er det Rijkswaterstaat, som er det officielle organ, der styrer og koordinerer bygning og vedligehold af indre vandveje. Rijkswaterstaat udgiver et årligt kort over "Werkzaamheden Rijkswaterstaat Nederlandse vaarwegen 20xx."
Der er hollandsk, tysk, engelsk og fransk tekst. Mere relevant er det måske, at der også henvises til nogle hjemmesider: vananaarbeter.nl og infocentrum-binnenwateren.nl, hvor der er information om alle spærringer på kanaler og floder.
Der er også et meget hensigtsmæssigt tlf.nr., der kan benyttes, når man er i Holland, nemlig, hvor man hver dag fra tidlig morgen til sen aften er klar til at besvare alle spørgsmål ang. indre vandveje på hollandsk, engelsk, fransk og tysk. Rijkswaterstaat er i øvrigt en del af Trafikministeriet her.
Oversigt over Belgiens indre vandvej. Det er gratis at sejle igennem Belgien på Maas/Meuse, men vil man ud til den flamske kyst hvor de interessante gamle byer er, skal man her købe en vignet.
Søger du sejler-til-sejler hjælp er der to gode danske facebookgrupper, hvor der flittigt udveksles erfaringer og tips og tricks.
Besøg: Flod- og kanalsejlere i Europa
Besøg: Kanalrotterne