Bådens førstehjælpskasse
Der er ofte langt til hjælp på en båd. Derfor er det vigtigt at have en førstehjælpskasse ombord. Her får du en gennemgang og en tjekliste til førstehjælpskassen.
Der er ofte langt til hjælp på en båd. Derfor er det vigtigt at have en førstehjælpskasse ombord. Her får du en gennemgang og en tjekliste til førstehjælpskassen.
I denne artikel kigger vi på hvad en god førstehjælpskasse bør indeholde til almindelig tursejlads i Danmark og vores nabolande. Du kan bruge artiklen som en tjekliste, når du gennemgår din egen førstehjælpskasse ombord.
Uanset hvor forsigtige vi er, kan vi komme til skade, når vi sejler. Ombord på en båd er vi særligt udsatte, da det kan tage timer og i nogle tilfælde dage, før vi kan få professionel behandling. Derfor er det særligt vigtigt at have førstehjælpsudstyr ombord, der sætter besætningen i stand til at behandle de mest almindelige skader.
Des længere du er fra land og fra muligheden for at få hjælp, des mere omfattende bliver kravet til bådens førstehjælpskasse. Til langtur på oceanerne er der særlige krav til både medicin og udstyr. Til almindelig tursejlads i Danmark og vores nabolande er kravende mindre omfattende. Derfor kan man nemt glemme at få tjekket, om førstehjælpskassen indeholder det den skal.
De mest almindelige personskader ombord er forstuvninger, mindre sår og blå mærker. Denne type skader opstår ofte ved fald når vi får overbalance.
En anden meget udbredt skade er skader på hænder og fingre i forbindelse med håndtering af tovværk.
I følge en amerikansk undersøgelse, står disse to typer skader for næsten 60% af alle skader ombord på lystbåde. Det er godt at have i baghovedet, når førstehjælpskassen skal udstyres.
Alt på en båd kan nemt blive vådt. Derfor er en vandtæt førstehjælpskasse optimal. Våde bandager og plastre virker ikke og derfor skal du vælge en model, der holder vand og fugt ude.