Sejleren skal lære de videregående færdigheder, herunder hvordan man kommer i planing. Niveauet opnås typisk efter 1-1½ sæson. Ideelt kan du som instruktør kommunikere med de elever, som er klar til at prøve oplevelsen af at plane, så der er mulighed for at de kommer på dage med god vind, hvor du selv skal ud at sejle.

Færdighederne på "Windsurfer 2" Diplomet er bygget op om bogen "Videregående Windsurfing". Se mere og køb bogen her.

Sejleren kan:

  • Bedømme vindstyrke og retning
    (Mål: Meteorologi / Tryghed / Sikkerhed)
    Sejleren kan bedømme vindens styrke og retning og har viden om faremomenterne i fralandsvind. Sejleren kender eget niveau ud fra den aktuelle vejrsituation.
  • Vurdere forholdene ud fra vejrudsigt og lokal observation
    (Mål: Meteorologi / Tryghed / Sikkerhed)
    Sejleren kan vurdere forholdene ud fra vejrudsigter og observation af forholdene. Sejleren er således også i stand til at tænke timer frem i forhold til vejrudsigten inden sejlads.
  • Træffe beslutninger om udstyr ud fra eget niveau og vejrforhold
    (Mål: Sikkerhed / Trim / Teknik)
    Sejleren kan træffe gode beslutninger om størrelse af sejl og board i forhold til vindstyrke og vindretning. Sejleren kender de sikkerhedsmæssige faktorer, der skal overvejes i forhold til udstyret.
  • Trimme sejlet ved at justere nedhal og udhal efter forholdene
    (Mål: Trim)
    Sejleren ved, hvordan sejlets egenskaber ændrer sig ved hhv. at stramme eller slække nedhal og udhal. Sejleren ved, hvordan man bruger trimmulighederne i forhold til øgene eller aftagende vind.
  • Indstille bomhøjde og trapezliner
    (Mål: Trim)
    Sejleren kan indstille en passende bomhøjde inden for ca. 10 cm., så der opnås en god kropsposition. Sejleren kan indstille trapezlinerne, så de sidder rimeligt ud for sejlcenteret og har en passende længde.
  • De vigtigste søvejsregler og bruger dem aktivt
    (Mål: Sikkerhed / Sømandskab / Taktik)
    Sejleren praktiserer de simple søvejsregler og simple vigeregler. Sejleren har forståelse for at godt sømandskab er at vige for nybegyndere.
  • De 7 huskeregler for sikkerhed
    (Mål: Sikkerhed / Tryghed / Sømandskab)
    Sejleren følger de 7 huskeregler for sikkerhed. Huskereglerne fremgår i bogen "Grundlæggende Windsurfing".
  • De internationale nødsignaler og tilkalde hjælp
    (Mål: Sikkerhed / Tryghed)
    Sejleren kan det internationale nødsignal, og er også i stand til at vurdere, hvornår man har brug for at tiltrække sig opmærksomhed uden at være kommet i decideret nød. Sejleren ved, hvordan man på land kommer i kontakt med redningstjeneste: 1-1-2 og med angivelse af koordinat eller præcis adresse jf. klubbens sikkerhedsregler.
  • Forklare, hvordan et sejl skaber fremdrift
    (Mål: Trim / Teknik / De 5 grundelementer (Fast Fwd modellen)
    Sejleren kan forklare, hvordan et sejl skaber fremdrift ud fra et simpelt teoretisk grundlag. Sejleren kan derfor også forklare, hvordan og hvorfor man kan krydse op mod vinden. Sejleren har en forståelse for begreberne "Sand vind (vindens hastighed)"; "Fartvind (hvor hurtigt man sejler)" og "Relativ vind (sand vind + fartvind).
  • Lave en strandstart
    (Mål: Teknik)
    Sejleren har forståelsen for, at man skal gå ind mod boardet, strække armene over hovedet og 'træde' op på boardet med den bageste fod først. Sejleren har evnen til at finde den rigtige position af boardet i forhold til vindretningen og at placere den bageste fod korrekt.
  • Lave en glidende stagvending i ikke planende forhold
    (Mål: Teknik)
    Sejleren kan lave en glidende stagvending i ikke-planende forhold. Sejleren kender til fodarbejdet med at 'skifte' fødder men mestrer ikke nødvendigvis denne færdighed perfekt. Sejleren har en god fornemmelse for tidspunktet, hvor man skal skifte om på den ny halse.
  • Lave en glidende bomning i ikke planende forhold
    (Mål: Teknik)
    Sejleren har forståelsen og fornemmelsen for, hvornår man skal 'skifte' fødder og lade sejlet rotere. Bevægelsen skal være glidende.
  • Windsurfe i en god kropsposition i forskellige vindstyrker
    (Mål: Teknik)
    Sejleren skal kunne demonstrere en god kropsposition i forskellige vindstyrker og skal have en god fornemmelse for, hvordan kroppens position ændres i takt med at vinden øger eller aftager. Sejleren skal kunne holde afstand til riggen i forskellige vindstyrker og generelt kunne surfe med en god '7-talsposition'.
  • Sejle en bane med opkryds (stagvendinger) og læns (bomninger)
    (Mål: Teknik / Taktik)
    Sejleren skal kunne gennemsejle en bane med opkryds og læns i ikke planende forhold. Hvis der er indlagt et konkurrenceelement, kan sejleren som tillæg overveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at vende.
  • Sejle med trapez i ikke planende forhold
    (Mål: Teknik)
    Sejleren skal kunne sejle i trapez og være fortrolig med det i ikke planende forhold.

Sejleren ved:

  • Hvordan man trimmer et sejl
    (Mål: Trim)
    Sejleren ved, hvordan man trimmer sejlet med nedhal og udhal - og er reflekteret om, hvilke trimmuligheder, der tages i brug. Sejleren skal forstå den grundlæggende teori bag.
  • Hvad de 5 grundelementer i windsurfing er (Fast Fwd modellen)
    (Mål: Boardhandling / Trim / Teknik)
    Sejleren ved, at man grundlæggende har 5 elementer at arbejde med i windsurfing. Sejleren forstår sammenhængen i "de 5 grundelementer" (findes i bogen "Videregående Windsurfing".
  • Hvordan klubbens sikkerhedsregler er for sejlere på videregående niveau
  • Hvordan man kommer i den bageste fodstrop
    (Mål: Teknik)
    Sejleren ved, at man skal i den forreste fodstrop, inden man går i den bageste.
  • Hvordan man kontrollerer fart i krap sø
    (Mål: Teknik)
    Sejleren ved, at man i krap sø skal holde hjem i sejlet og bøgeste det bageste ben for at holde stævnen nede. Se mere i bogen "Avanceret Windsurfing".
  • Hvordan man laver en planende jibe
    (Mål: Teknik)
    Sejleren ved, hvordan man lægger an til en jibe, idet man sætter den bageste fod over på boardets læside, kigger ind i sejlretningen og trækker ind med den bageste hånd. Sejleren har ikke nødvendigvis prøvet at lave en jibe i planingsforhold, men er klar over, at bevægelse af rigge i en planende jibe er anderledes end i en ikke planende bomning.
  • Hvordan en windsurfer fungerer i planingsforhold
  • Hvilke muligheder der er for at deltage i regionale konkurrencer (fx Freeride Fun Cup)

Sejleren har prøvet:

  • At lave en stagvending med det korrekte fodarbejde
    (Mål: Teknik)
    Sejleren har prøvet at lave en stagvending med det korrekte 'skifte' af fødderne. Sejleren har en god fornemmelse for, hvordan man med ganske få bevægelser af fødder og krop kan komme om på den nye halse. Sejleren mestrer ikke nødvendigvis en meget hurtig stagvending, hvor man skærer kraftigt op i vinden.
  • At plane
    (Mål: Teknik)
  • At hægte sig i og ud af trapezen i planing
    (Mål: Teknik)
  • At hægte sig ud af trapezen liggende i vandet
    (Mål: Tryghed / Teknik / Sikkerhed)
    Sejleren har prøvet at lade sig falde tilbage i vandet hægtet i trapezen, hvorefter sejleren under sejlet har demonstreret sin evne til at bevare roen og hægte sig ud af trapezen. Sejleren er fortrolig med, at hvis man bevarer roen, kan man altid hæfte sig ud af trapezen og bevæge sig ud til agterliget eller frem til masten ved at orientere sig med hænderne på bommen.
  • At komme i den forreste fodstrop
    (Mål: Teknik / Tryghed)
    Sejleren har prøvet at komme i den forreste fodstrop i planende sejlads.
  • At styre brættet op mod vinden og væk fra vinden i planing
    (Mål: Teknik)
    Sejleren har prøvet at skære op mod vinden i planende sejlads. Sejleren har en god fornemmelse for, at man kan opnå kontrol ved at skære lidt op i vinden, hvis man har meget power i sejlet.
  • At være hjælpeinstruktør på et begynderhold ("Windsurfer 1")
    (Mål: Sammenhold / Fællesskab / Refleksion)
Rul til toppen

Læs mere om det foregående og næste diplom: