Guide: Sådan skifter du en søventil eller installerer en ny
I denne guide viser vi, hvordan du skifter en eksisterende søventil eller installerer en helt ny.
I denne guide viser vi, hvordan du skifter en eksisterende søventil eller installerer en helt ny.
Søventiler er et sårbart punkt på vores både, da de reelt er et hul i båden. Fejler de, kan der trænge vand ind og så kan båden synke. Derfor er det vigtigt at skifte udtjente søventiler i tide. I denne guide viser vi hvordan du kan selv kan skifte en søventil og også hvordan du installerer en helt ny.
Hvis du skal installerer en helt ny ventil og bore et nyt hul, kan du springe de første afsnit om af fjerne udtjente søventiler over.
Det vi med i en samlet betegnelse kalder for en søventil er reelt tre dele.
Hvis en søventil er klar til udskiftning, er første skridt at få den gamle fjernet. I nogle tilfælde er det nemt, men andre gange er ventilen 'groet fast' og så er det godt at kende et par tricks til at få den fri.
Når du kan kan komme til at løsne ventilen på indersiden, kan du følge disse tre trin.
Begynd med at løsne ventilen fra skroggennemføringen. Her er rørtænger og store svensknøgler det rigtige værktøj.
Hvis du har held med at skrue ventilen af, kan du efterfølgende løsne møtrikken, der holder skroggennemføringen på plads.
Når alt at løsnet på indersiden, kan du tage hele skroggennemføringen ud fra ydersiden. I dette tilfælde er det typen med si, men princippet er det samme for andre skroggennemføringer.
Nu er du klar til at installere en ny søventil, som vi viser senere i artiklen.
Det er ikke altid, at det går så nemt som ovenfor. Ind i mellem har en gammel ventil sat sig så meget, at den ikke er til at løsne. Det kan også være, at der ikke er plads til at komme til på indersiden. I de tilfælde er man nødt til at skære igennem søventilen på ydersiden. Det er ikke svært og kræver blot en vinkelsliber med en slibeskive.
Skroggennemføringer er ikke flade, men har et lille hulrum på indersiden af kappen, hvor der er plads til tætningsfugen. Når du sliber forsigtigt, begynder du at kunne se fugen som en ring. Så snart du kan se, at du er igennem, går du videre til et nyt område.
Når du har slebet hele vejen rundt og kan se en komplet ring er hele gennemføringen fri.
Som du kan se, har vi ikke beskadiget skroget med vinkelsliberen.
Det kan godt være, at du må bruge lidt kræfter, hvis skroggennemføringen holdes fast af fugen i hullet, men den skal nok komme fri og kan nu nemt fjernes fra indersiden.
Her viser vi hvordan du monterer en ny søventil, hvor der ikke har været en i forvejen. Hvis du skifer en eksisterende søventil, kan du springe direkte til trin 4. Derfra er arbejdsgangen den samme uanset om skifter en eksisterende eller installerer en helt ny ventil.
Når man skal lave hul til en ny søventil, vil man ofte gerne kende placeringen af hullet både på ydersiden og indersiden inden man borer hul.
Det kan være svært at udmåle præcist, men man kan komme helt forbi at måle ved at bruge et par kraftige magneter.
Den ene magnet sættes på indersiden, der hvor ventilen skal side. Den anden magnet sættes på ydersiden og 'fanger' nemt magneten på indersiden. Nu kender du placeringen af hullet på begge sider. Denne metode gør det også muligt at bore fra ydersiden og være sikker på hvor hullet kommer på indersiden. Før du borer det store hul, er det altid en god ide at lave et pilothul med et lille bor - bare for at være helt sikker på placeringen.
Tricket er godt i alle situationer, hvor du gerne vil vide præcist hvor et hul dukker op på to sider.
De magneter du skal kigge efter hedder neodymium magneter.
Bor hul med et kopbor i en størrelse, der passer med skroggennemføringen.
Tætningsfugen kan ikke hæfte på den porøse bundmaling. Derfor skal der slibes rent rundt om hullet. Du skal slibe ind til primeren til alt bundmaling er væk. Derefter tørrer du området af for støv. Det er nemt at gøre i hånden med sandpapir eller med en lille slibeskive.
Når hullet er klar, kan du lave en prøveinstallation, hvor du samler delene til ventilen uden at lime noget sammen.
Her skal du være opmærksom på overskydende gevind (se pilen). Ventilen får den største styrke, hvis den kan spændes helt op til skroggennemføringen. Her er gennemføringen lidt for lang.
Vi kan nemt tilpasse længen ved at udmåle det overskydende gevind og så afkorte gennemføringen tilsvarende. Her er der 10mm overskydende gevind.
Håndtaget på ventilen er midlertidigt afmonteret for nemmere at at få plads til at skrue den på skroggennemføringen.
Skil prøveinstallation ad igen. Nu kan vi afkorte skroggennemføringen med den længe som vi udmålte i trin 5. Brug en nedstryger til save med og slib efterfølgende med sandpapir så enden af skroggennemføringen er glat og pæn.
Lav en ny prøveinstallation og tjek, at alt er som det skal være. Læg mærke til at vi er kommet af med det overskydende gevind og at ventilen nu er spændt helt tæt til skroggennemføringen.
Nu skal du spænde alle delene godt op og sikre dig at håndtaget på ventilen sidder der, hvor du gerne vil have det.
Når alt er drejet på plads og tilpasset på indersiden, kan du på ydersiden sætte et mærke på skroggennemføringen. Det er vigtigt at skroggennemføringen sidder på samme måde, når du laver den endelige installation. Hvis den bliver drejet en halv omgang risikerer du, at ventilen og dermed håndtaget også roterer og ikke kommer til at sidde hvor det skal.
Når du har sat et mærke, kan du skille delene ad igen og gøre klar til den endelige installation.
Nu er alt klar til at gøre skroggennemføringen endeligt fast. Vælg en fuge der er godkendt til brug under vandlinjen og læg en ring på kappen.
Før du sætter den, skal du affedte rundt om hullet med acetone, så der er helt rent.
Sæt skroggennemføringen i hullet så den passer på mærket. Få en kammerat til at holde den på plads mens du spænder på indersiden.
TruDesign (som vi bruger her) har en lille nøgle der passer til skroggennemføringen, så den er nem at holde på plads. Andre typer har som regel også en mulighed for at holde dem på plads.
Her er det endelige resultat. Nu skal fugen have lov til at hærde, før ventilen og studsen monteres på indersiden.
Når skroggennemføringen er installeret og fugen er hærdet, er det tid til at sætte ventilen og studsen på på indersiden.
Når delene samles, skal det selvfølgelig gøres på en måde så samlingerne er tætte. Det kaldes at 'pakke', når vi samler delene med henblik på, at de skal være vandtætte. Det er det samme som en VVS'er gør, når han samler vandrør i hjemmet.
Dette er den traditionelle metode, som mange VVS'ere også bruger til at samle vandrør. Det kræver lidt håndelag, men er en god og velafprøvet metode. Med denne metode kan delene skilles ad igen.
Teflon-tape (også kaldet pak- eller gevindtape) kan bruges til at samle alle typer at søventiler. Det går ud over denne guide at vise hvordan fremgangsmåden er, men der er masser af gode guides andre steder på nettet. Med denne metode kan delene skilles ad igen.
Søventiler kan også limes sammen med en egnet fuge. Modsat de to andre metoder er denne mere permanent, da det er svært at skille delene ad igen, hvis behovet skulle opstå.
Hvis du bruger fittings og ventiler fra TruDesign (komposit) er det vigtigt at bruge en testet og godkendt metode til at samle delene. TruDesign anbefaler følgende:
Det er også muligt at benytte pakgarn og paksalve.
I dette eksempel viser vi hvordan du kan lime delene sammen med en egnet fuge. Der er ingen intention om, at denne ventil skal skilles ad i de næste mange år og derfor har vi valgt at lime den med en fuge. Det er også den nemmeste metode af de tre nævnte ovenfor.
Smør fuge på gevindet på skroggennemføringen. Sørg for at holde den yderste del af gevindet fri for fuge, så der ikke kommer fuge ind i ventilen.
Vigigt: Du skal kun smøre fuge på han-delen af gevindet (skroggennemføringen). Hvis du smører en masse fuge på hun-delen bliver meget af den presset ind i ventilen, når den skrues på. Når vi kun smører fuge på han-delen, ender alt overskydende fuge på ydersiden og indersiden af ventilen holdes helt ren.
Her er den færdige installation, hvor studsen også er monteret. Overskydende fuge er renset af og håndtaget er sat på igen og sidder så det er nemt at komme til.
Der er flere forskellige typer at søventiler at vælge i mellem. De kommer både i bronze, messing, komposit og rustfrit stål.
Hvis du vil vide mere om fordele og ulemper ved de forskellige typer kan du læse artiklen Guide til Søventiler og skroggennemføringer. Her gennemgår vi mulighederne og guider til at vælge en type, der passer til dit behov.