Første opkryds og topmærkerunding
Efter en hektisk start er det tid til at fokusere på den vigtige topmærkerunding, der venter forude.
Efter en hektisk start er det tid til at fokusere på den vigtige topmærkerunding, der venter forude.
Man kan sammenligne de første 5 minutter efter start med et formel 1-løb, der møder første sving – hvordan kom du ud af starten og fik placeret dig?
Brug de tre fokus områder, vi introducerede under forberedelsen.
Efter de første hektiske 5 minutter efter starten er det tid til at kigge frem for at sikre sig, at du kan gennemføre den startegi, du har lagt.
Igen kan du bruge de tre fokusområder.
PÅ BÅDEN – Har vi helt styr på fart, trim, sejlskift, klar til næste manøvre?
BANEN LOKALT – Har vi manøvrerum i forhold til de andre både?
BANEN FREMME – Hvordan er vores plan ift. vind, strøm og bølger – hvor vil vi hen?
Erkend en dårlig start, og søg fri vind. Find et hul, og vend ud i fri vind.
Søg fri vind uden forstyrrelse fra andre både.
Forsøg at vinde den 'lokale kamp'. Sikker læ på luv båd – falde til fart mod læ båd.
Når du nærmer dig topmærket, er der flere ting, du skal have fokus på:
Efter det lange opkryds nærmer du dig efterhånden topmærket og skal finde den linje og vinkel, hvor du kan holde topmærket oppe 'layline'. Hvis du nærmer dig alene, skal du forsøge at ramme linjen præcist – dvs. at du lige netop kan holde mærket.
Kommer du sammen med andre både, skal du tænke, hvordan du bedst kommer ud af dette 'skakspil'.
Dette kan godt bevirke, at du fx sejler lidt længere ud over layline for at kunne sejle frit. Og meget vigtigt – at du overholder de konkrete regler for mærkerundinger.
Skal du sejle med spiler efter topmærket, er det vigtigt, at grejet er klar og rigget til i den rigtige side, afhængigt af om du skal falde af eller bomme.
Der er flere ting, der er med at afgøre, hvor du vil hen efter at have rundet topmærket/afvisermærket.
Hvis du beslutter, at du skal bomme efter at have passeret mærket, er det vigtigt, at alle er klar over, om det er straks efter – således at I bommer storsejlet før en evt. spilersætning – eller om I blot skal være klar til en hurtig bomning.
Hav en plan for lænsebenet – så spilergrejet sidder rigtigt.
Allerede inden lænsebenet kan det vurderes, på hvilken side vindtrykket er bedst.
Sørg for at komme sent til layline – ofte 5-8 bådlængder.
Ved for tidlig layline bliver man ofte 'toppet' af både.
Find en plads i køen, gerne med lidt overhøjde, der giver råderum.
Forsvar pladsen ved mærket ved at sejle læ båd ud over layline.
Længere væk fra mærket faldes bagom for at blive styrbord båd ved næste møde.
Ved styrbord mærkerunding er det en fordel at give styrbordbåden plads indenom.