Kapsejladsbanen
Kapsejlads sejles enten på en udlagt banen eller rundt om mærker. Lær de forskellige former for kapsejladsbaner bedre at kende.
Kapsejlads sejles enten på en udlagt banen eller rundt om mærker. Lær de forskellige former for kapsejladsbaner bedre at kende.
Banesejlads sejles på internationalt anerkendte 'banesystemer' og er typisk for kapsejlads for joller, klassebåde og klasseløb. Disse vil stort set altid være en bane, hvor alle mærker er udlagt med det vindsystem, der er gældende på det pågældende tidspunkt. De mest kendte banesystemer er:
Hvilket banesystem, der vælges, afhænger af, hvilke bådtyper der sejles med. Oftest bestemt af, hvilken sejlføring båden har med det mål at gøre sejladsen mest mulig konkurrenceskabende.
Banens placering /kapsejladsområdet er beskrevet i 'sejladsbestemmelserne'.
På dagen sejler du til det beskrevne område og 'finder' den beskrevne dommerbåd, der vil føre en række flag for sejladsen.
Længden på banen afhænger af, hvor lang tid man ønsker, en sejlads skal tage. Nogle klasser ønsker mange korte sejladser, andre få, lange sejladser.
Banesejlads kan også sejles efter fast udlagte mærker, hvilket man ofte ser til de ugentlige kapsejladser i sejlklubberne. Her ligger fx fire mærker fast, mærket A, B, C og D, der benyttes sammen med en udlagt start- og mållinje, der passer til dagens vindretning.
Nedenfor ser du, hvordan de tre forskellige banetyper ser ud i praksis.
Dommerne (banelederne) kan bruge de skitserede baner på mange forskellige måder – forstået således, at de kan bestemme:
Op-ned-banen er den mest almindelige til kølbådsejlads på udlagt bane. Den kaldes 'op-ned', fordi man sejler op mod vinden til topmærket og med vinden ned til bundmærket.
På denne bane sejles;
Her sejles banen '2 gange op og ned', men den kunne også fra dommernes side bruges til fx '3 gange op og ned'.
Dommerne kan også vælge målgang ved topmærket. Enten defineret fra start, eller fordi dommerne vælger at 'afkorte' banen under selve sejladsen.
Distancesejlads er som regel længere end sejladser på banesystemer.
Disse kan være i det lokale område, hvor banen bliver defineret mellem Farvandsvæsenets sømærker og fyr. De kan kombineres med udlagte mærker, der fx bruges ved start og mål.
Distancekapsejladser betegnes ofte som fx Fyn Rundt, Fjorden Rundt, Øerne Rundt og lignende.
Her er beskrevet de mest almindelige mærketyper, der anvendes under en kapsejlads.