Sejler 1 - Vejledning til instruktører
Sejleren opnår typisk diplomet efter ca. 1 sæson. Når sejleren har opnået niveauet, har sejleren nogen erfaring med og bevidsthed om det at sejle .
Sejleren opnår typisk diplomet efter ca. 1 sæson. Når sejleren har opnået niveauet, har sejleren nogen erfaring med og bevidsthed om det at sejle .
Når en sejler har bestået "Sejler 1" diplomet, har vedkommende lært basisfærdigheder for at komme videre i sporten.
"Sejler 1" diplomet har færdigheder, som kan trænes i sejlsæsonen og i vinterhalvåret.
Det tager typisk ca. 1 sæson for at opnå "Sejler 1" diplomet.
På ”Sejler 1” diplomet har sejlerne efterhånden tilegnet sig færdigheder, som både kræver noget teoretisk viden i kombination med praktiske færdigheder. Sejlerne skal bl.a. kunne sejle en hel bane, der indeholder kryds, læns og slør, de skal kunne stagvende og bomme på instruktørens kommando, og de skal kunne lægge til ved en bro. Den gennemsnitlige sejler har sejlet i ca. en sæson, og det betyder, at sejlere har udviklet nogen motorik og har en samlet forståelse for, hvad det vil sige at være sejler. Sejlerne skal dog stadig sættes i gang fra øvelse til øvelse, og de skal have løbende respons på deres udfoldelser. Det er endnu for tidligt at arbejde med mesterlære som metode, men i situationer, hvor det er oplagt, kan man som instruktør godt forsøge at inddrage sejlernes egne refleksioner og erfaringer. Hovedformålet er, at sejlerne udvikler sig til mere selvstændige sejlere, som efter ”Sejler 1” niveauet er klar til at prøve kræfter med at deltage i ”Enkel kapsejlads”. Flere af færdighederne kan anvendes i forløb med vinteraktiviteter med henblik på at holde sejlerne i gang hele året.
At fokusere på én færdighed pr. træningssession. Det kan være en ny færdighed eller en kendt færdighed.
At instruere sejlerne i de nye færdigheder/manøvrer, som de bliver præsenteret for i løbet af sæsonen. Giv derefter sejlerne tid til at øve sig på de nye færdigheder både selvstændigt og sammen med en kammerat med hjælp fra instruktøren.
At bruge den samme færdighed i forskellige træningsformer og -situationer. Det kan være en teknisk øvelse, en øvelse, hvor færdigheden er sekundær, samt en øvelse, hvor sejlerne prøver færdigheden af i forhold til, hvordan de kommer til at gøre brug af færdigheden.