Flagregler til søs
I denne artikel bliver du introduceret til flagregler til søs. Du kan finde viden om anvendelse af både Dannebrog og signalflag.
I denne artikel bliver du introduceret til flagregler til søs. Du kan finde viden om anvendelse af både Dannebrog og signalflag.
Viden om flagregler hjælper dig til at kunne kommunikere med andre både på havet, uanset om du sejler i danske eller udenlandske farvande. I denne artikel handler det om både korrekt brug af Dannebrog og korrekt anvendelse af signalflag.
Det har stor betydning at have viden om, hvordan du anvender flag, når du er til søs. Det er der flere årsager til:
Kommunikation: Flag bruges som et vigtigt kommunikationsmiddel mellem skibe til søs. De signalerer skibets nationalitet, hensigter og status. Korrekt anvendelse af flag gør det muligt for skibe at forstå hinandens intentioner og undgå forvirring eller misforståelser.
Sikkerhed: Visse flag, som advarselssignaler og nødsignaler, spiller en vigtig rolle i sikkerheden til søs. For eksempel bruges signalflag til at angive, at et skib er i fare, og det kræver omgående hjælp.
Respekt og høflighed: Flagbrug er også et udtryk for respekt og høflighed. Når et skib besøger en anden nations farvande eller havne, forventes det, at det viser respekt ved at hejse det korrekte gæsteflag.
Alt dette kan du læse mere om i denne artikel.
Der er ingen “flaglov” i Danmark og derfor ingen nedskrevne regler, som vi kan forholde os til i brug af dannebrog til søs. De “regler” der er, bygger på traditioner og fortolkninger af tidligere tiders brug. Danske sejlere har siden 1957 haft ret til at anvende orlogsflaget som Yachtflag.
Alle har ret til at bruge Dannebrog ombord og det er svært at forestille sig sejlere, der ikke gerne vil bruge Dannebrog korrekt.
Hvis du ønsker at gå endnu mere i dybden, end vi gør i denne artikel, har Dansk Sejlunion udgivet et lille hæfte om emnet. Du kan købe hæftet i Sejlershoppen eller hente det gratis som en PDF.
Flaget må ikke hejses før klokken 8.00 og kun hvis solen er stået op på det tidspunkt, ellers skal der ventes til solopgang.
Flaget skal senest hales ned ved solnedgang, men det må godt gøres tidligere.
Hvis besætningen forlader båden, skal flaget nedhales.
Udover Dannebrog findes der en række signalflag, som du bruger til at kommunikere til søs med andre skibe eller kyststationer uden brug af radioudstyr. Signalflagene bruges normalt til at sende beskeder, signalere nødsituationer eller angive specifikke intentioner.
Her kan du læse om nogle eksempler på nogle af de vigtigste anvendelser af signalflag til søs:
Flag | Forklaring |
---|---|
N: Broflag Flaget “N” bruges til at signalere, at du agter at sejle igennem en bro ved første mulige lejlighed. Sæt det når du vil signalere til brovagten, at du ønsker passage. Flaget "N" bruges også som et "nej-signal" i udlandet og angiver, at et skib ikke er i stand til at følge instruktionerne i en given situation. Vær opmærksom på, at der altså er forskel på hvordan “N” bruges i Danmark (bro-flag) og andre lande. |
|
A: Dykkerflag Flaget “A” signalerer, at der er dykkere i vandet. Andre skal holde klar og gå med langsom fart. Hvis du selv dykker, skal du føre dette flag. Ser du det på andre både eller på små bøjer, skal du holde afstand og sejle langsomt, da der er dykkere i vandet. |
|
N over C: Mayday Der er en række signalflag, der indikerer nødsituationer eller fare. For eksempel bruges "N" og "C" flagkombinationen til at angive, at et skib har brug for hjælp. Det er altså en måde at kommunikere mayday. |
|
Q: Gult flag For langturssejlere er dette et meget vigtigt flag at kende. Det fortæller, at du endnu ikke er indklareret i landet og at dit skib/besætning er smittefrit. Sæt det, når du skal i kontakt med de lokale myndigheder. |
Sørg for at have en lamineret oversigt over alle signalflagene, så du kan bruge dem, hvis du står i en situation, hvor du akut har brug for at kommunikere med andre skibe.
Du kan se en liste over alle signalflag og betydninger ved Wikipedia.
I sejlsport bruges signalflag til at give instruktioner til kapsejlads. Kapsejladser har specifikke flagkombinationer, der angiver startprocedurer, ændringer i banen og andre vigtige oplysninger. Kapsejlende både bærer ikke Yachtflag under kapsejlads.
Du kan læse mere om signalflag ved kapsejlads her.
At have kendskab til hvordan du anvender flag, når du er til søs, handler selvfølgelig primært om sikkerhed. Men det handler i høj grad også om respekt for andre sejlere. Ved at sætte dig ind i reglerne, udviser du netop respekt for det fællesskab, vi har som lystsejlere i Danmark.
Selvom mange lystsejlere har VHF-radio ombord og derfor primært kommunikerer via den, er det stadig relevant at have kendskab til kommunikation via signalflag. Erhvervstrafikken anvender stadig signalflag i større grad og skulle uheldet være ude og dit el-system bryder sammen, er det vigtigt, at du stadig kan få hjælp og kommunikere.
Nogle sejlere går mere op i flagregler for Dannebrog og der fortælles somme tider historier om andre sejlere, der agerer “flagpoliti” og regulerer reglerne i de danske havne. Vi har nok forskellige opfattelser af vigtigheden af flagregler. Med denne artikel håber vi, at det er tydeligt, at reglerne er enkle og forholdsvis nemme at overholde - særligt når det handler om brugen af Dannebrog og i forhold til brug af signalflagene, kan du finde hjælp, hvis du har en oversigt med ombord.
I denne artikel har vi gennemgået flagregler til søs, herunder brugen af Dannebrog og signalflag. Selvom der ikke er skrevne love om flagbrug i Danmark, bygger anvendelsen af Dannebrog på stærke maritime traditioner, som er nemme at respektere, hvis man kender til reglerne.
Desuden har vi dykket ned i brugen af signalflag, der er afgørende for at formidle beskeder, signalere nødsituationer og angive intentioner på havet. Sørg for at have en oversigt over signalflag på din båd, så du altid kan kommunikere med andre både uden brug af vhf.