Dieselfyr til opvarmning af båden
Dieselfyret varmer hurtigt op, virker uden landstrøm og er billigere i drift end opvarmning med el. Det er et oplagt valg for kuldskære danske sejlere.
Dieselfyret varmer hurtigt op, virker uden landstrøm og er billigere i drift end opvarmning med el. Det er et oplagt valg for kuldskære danske sejlere.
Et dieselfyr er et lille oliefyr, der er specialdesignet til opvarmning af både.
Dieselfyret virker ved brænde diesel af i et lukket kammer. Via en simpel varmeveksler og en blæser, bliver varmen blæst ud i båden som varm luft. Den giftige røg fra forbrændingen ledes ud af båden via en udstødning. På den måde får man ren, varm og tør luft i båden, samtidig med at alt osen bliver udenfor.
Dieselfyret kræver blot diesel og strøm fra bådens batteri for at køre. Det giver samme varme og tørre luft som en elektrisk varmeblæser, men kræver ingen landstrøm. Det virker altså både i havnen, for anker og under sejlads. Den helt store fordel ved en diesel bådvarmer er, at den er uafhængig af andre systemer end dem, der allerede findes på de fleste lystbåde. Derfor er dieselfyret en af de mest populære bådvarmere blandt sejlere.
Der er dog også ulemper ved at vælge et dieselfyr. De er dyre i indkøb og så kræver de en lidt kompleks installation. Og selvom de ikke behøver landstrøm, så kræver de en del strøm for at køre. Det betyder, at der alligevel kan blive behov for landstrøm eller en anden form for opladning, hvis dieselfyret skal køre kontinuerligt over længere tid.
En anden ulempe er, at de kan larme. Blæseren og suset fra den varme luft kan naturligvis høres om læ. Færre tænker på, at udstødningen også kan larme. For at tage hensyn til naboer, er det vigtigt at montere en lyddæmper på udstødningen.
Dieselfyr findes i forskellige størrelser med en varmeeffekt på mellem 1500 og 5000 watt. Den mest almindelige type er luftvarmere, der blæser varm luft ud. Der findes også typer, der opvarmer vand og via slanger og radiatorer, fordeler varmen i båden.
På illustrationen herover kan du se et overblik over installationen på en større sejlbåd. Dieselfyret sidder i en luge agter og herfra fordeles den varme luft i båden via brede slanger. På lidt mindre både er der ofte bare en enkelt slange ledt til salonen og måske en til spidskøjen. Fyret suger diesel direkte fra tanken og udstødningen går gennem skroget på agterspejlet med en særlig varmeisoleret skroggennemføring.
På illustrationen ovenfor er vi kommet tættere på. Her kan vi se, at et dieselfyr ligesom en indenbords motor kræver sit eget luftindtag, udstødning, lyddæmper og forbindelse til dieseltanken. Man kan dog få en mindre dedikeret tank til fyret, hvis der ikke er adgang til en større dieseltank.
Det bliver for omfattende at gennemgå en komplet installation her. Det bedste du kan gøre er nøje, at følge den manual der følger med dieselfyret. Det er tilladt selv at installere et dieselfyr, men er du det mindste i tvivl, så opsøg professionel hjælp.
Et fyr med en varmeeffekt på 2000 watt bruger ca. 0,27 liter diesel i timen ved fuld effekt. Det bliver til et forbrug på 6,5 liter diesel i døgnet. Regner vi med, at en liter diesel koster 12 kroner, er omkostningen for et døgn på 77 kr.
Det er væsentligt billigere end omkostningen ved at varme op med el. En elektrisk varmeblæser med tilsvarende effekt koster ca. 150 kr i døgnet at have kørende.
Som tommelfingerregel kan du regne med, at et dieselfyr koster cirka det halve i drift i forhold til elektrisk opvarmning.
Et af de vigtigste elementer i en sikker installation er, at udstødningen er helt tæt, så alt udstødningsgas kommer ud af båden. Alle led på udstødning skal være tætnede og lyddæmperen skal være en gastæt type beregnet til brug på både.
Udstødningsgassen indeholder kulilte, der er sløvende, lugtfri og i større doser dødelig. Der er desværre få eksempler på sejlere, der er omkommet, på grund af en fejlagtig installation. Det er dog meget sjældent og når installationen er i orden, er der ikke noget at være bange for.
Skulle der ske et læg af kulilte, er det godt at blive advaret. Kulilte er lugtfri og du kan ikke opdage et læg med dine egne sanser. Derfor er en kulilte alarm helt afgørende for sikkerheden, når du varmer op med et dieselfyr. Alarmen er tilmed billig at anskaffe, så der er ingen grund til ikke at have en om bord.