Pottefyret - en driftssikker dieselovn
Et pottefyr er en enkel og driftssikker dieselovn, der ikke kræver strøm. Derfor er den et godt valg, for alle der er meget på båden i de kolde måneder.
Et pottefyr er en enkel og driftssikker dieselovn, der ikke kræver strøm. Derfor er den et godt valg, for alle der er meget på båden i de kolde måneder.
Pottefyret er i Danmark også kendt som en refleksovn. Det er fordi at producenten Refleks har produceret dieselovne i Danmark siden 1950'erne. Refleks er dog ikke alene om at lave pottefyr. Andre kendte producenter er Arctic Blue Flame og Dickinson Marine.
Et pottefyr er en meget enkel dieselovn. Modsat det mere kompakte elektriske dieselfyr, kræver et pottefyr ingen strøm.
En tank med diesel til fyret placeres højere end selve ovnen. Herfra løber dieselen ved hjælp af tyngdekraften ned til en regulator, der styrer hvor meget diesel, der tilføres brændkammeret. Brændkammeret er en potte, som dieselen brænder i. Varmen stråler ud i rummet, og osen fra forbrændingen ledes udenfor via en skorsten. Det virker som en brændeovn, der kører på dieselolie.
Den helt store fordel ved pottefyret er, at systemet er enkelt og helt uafhængigt af andre systemer. Selv når batteriet er fladt, kan du varme båden op uden problemer. Det giver sikkerhed og tryghed og da pottefyret ikke benytter nogen elektrisk blæser, er det også stille.
Driftsikkerheden og stilheden er det, der gør pottefyret til et populært valg blandt vintersejlere, og de der bor på båden hele året.
Nogle pottefyr kan udstyres med en varmeveksler til vandvarme. På lidt større både, er det en stor fordel, at varmen kan fordeles i hele båden via slanger og radiatorer. I princippet kan fordelingen godt ske uden en elektrisk pumpe, men mange vælger at tilføje en pumpe for at få en mere effektiv distribution af varmen.
Installationen af et pottefyr kræver en del plads. Både ovnen og skorstenen fylder og så skal der være en vis sikkerhedsafstand til alt omkring ovnen. Derfor er det heller ikke en løsning for alle.
En anden ulempe ved et pottefyr er, at udstødningen går ud gennem ruffet. Og selv om det er indstillet efter alle kunstens regler, vil der altid være lidt sod i røgen. Soden kan svine på dækket og også sætte sig på riggen.
Under sejlads kan den udvendige del af skorstenen tages af og stuves væk.
Et pottefyr kan gå ud hvis båden krænger for meget. Den producent Refleks, anfører i deres manual, at fyret vil gå ud ved en konstant krængning på 10° eller mere. Sejler du sejlbåd og sejler i frisk vind, kan denne begrænsning betyde, at du ikke altid kan have fyret tændt under sejlads.
Pottefyret brænder med en levende flamme. Derfor er det afgørende, at den grundlæggende brandsikkerhed er på plads. Du bør som minimum have en brandslukker, en røgalarm og en kuliltealarm i båden.
Et pottefyr bruger en masse ilt til forbrændingen. Den samme ilt som er livsnødvendig for besætningen. Derfor skal der være tilstrækkelig ventilation, når ovnen er tændt, så der tilføres frisk luft. Det er også muligt at lave et separat luftindtag til pottefyret, så det ikke bruger af ilten i båden.